B3: Hudba a filosofie

Program:

Leoš Janáček: Šumařovo dítě, balada pro orchestr podle básně Svatopluka Čecha JW VI/14
Pēteris Vasks: Tala gaisma (Vzdálené světlo), koncert pro housle a smyčcový orchestr
Richard Strauss: Tak pravil Zarathustra op.30 TrV 176

Účinkují:

Vadim Gluzman – housle
Janáčkova filharmonie Ostrava
Michail Jurowski – dirigent

Do té doby nejambicióznější Janáčkovo orchestrální dílo Šumařovo dítě bylo napsáno na objednávku České filharmonie, která taktovku svěřila skladateli. Pro toho se však tato zkušenost stala noční můrou a k dirigování se už nikdy nevrátil. V očekávání výjimečných kvalit orchestru naplánoval totiž pouhé dvě zkoušky a už na té první seznal, že v tomto stavu své dílo nemůže pustit před publikum. Premiéra musela být o tři roky odložena.
Většina lidí dnes nemá víru, nevěří v lásku a ideály. Ztrácí se duchovní rozměr života. Cítím jako své poslání poskytnout posluchačům “potravu” pro duši,” říká rezidenční skladatel 63. sezóny JFO Pēteris Vasks. Snaží se o to i svým houslovým koncertem, který začal psát v roce 1996 pro nově založený orchestr „Kremerata Baltica“ na žádost svého spolužáka a vynikajícího houslisty Gidona Kremera. Inspirací našel také v literatuře – konkrétně v Kremerově knize „Moments from Childhood“. “Vzdálené světlo” přednese ukrajinský rodák, dnes izraelský občan, Vadim Gluzman, kterého světový odborník na houslovou hru Jean-Michel Molkhou zařadil mezi třicet největších současných houslistů. Pravidelně hraje s nejznámějšími orchestry – Londýnskou filharmonií, Izraelskou filharmonií, Chicagským symfonickým orchestrem, Orchestrem Gewandhausu v Lipsku, Mnichovskou filharmonií a dalšími.
A do třetice literární předloha. Strauss si vybral Nietzscheho a jeho filosofické meditace o nadčlověku velmi volně vyjádřil v hudbě. Vědom si komplikovanosti a náročnosti literárního vzoru připsal raději pod titul svého díla “volně podle Friedricha Nietzscheho”. Část skladby použil režisér Kubrick ve filmu 2001: Vesmírná Odyssea.