Janáčkova filharmonie OstravaKoncertyB4: Modré housle Pavla Šporcla

B4: Modré housle Pavla Šporcla

Program:
Leoš Janáček:
Na Soláni čarták, kantáta pro mužský sbor a orchestr
Henryk Wieniawski: Koncert pro housle a orchestr č. 1 op. 14
Leoš Janáček: Taras Bulba, rapsodie pro orchestr
Petr Iljič Čajkovskij: Moskva, slavnostní kantáta op. 11

 

Účinkují:
Pavel Šporcl – housle
Alžběta Vomáčková – mezzosoprán
Richard Samek – tenor
Roman Hoza – baryton
Canticum Ostrava
Jurij Galatenko – sbormistr
Janáčkova filharmonie Ostrava
Leoš Svárovský – dirigent

Henryk Wieniawski byl světoběžníkem a především houslovým virtuosem, část života strávil v Rusku. Zůstalo po něm pouze 24 číslovaných opusů, některé z nich jsou ale dodnes základními díly světové houslové literatury.
Janáčkova tajemná kantáta na text lokálního básníka má tajemnou až tíživou atmosféru valašské přírody, kterou náhle prořízne řachavá kapela v krčmě na Soláni, aby se pak nálada opět vrátila do úvodního napětí. Janáčkovi učaroval příběh o nezkrotné žhavosti milostného zápalu mladíka, který se od své milé z Karlovic vypravuje na Soláň, kde potká děvče krčmářovo: „Jak žhnou její líce!“ V orchestrální rapsodii Taras Bulba čerpá Janáček z romantizující historické Gogolovy novely, když poněkud morbidně vybírá názvy tří částí – pokaždé v nich figuruje smrt.
Čajkovského, jak jej neznáme, představuje korunovační kantáta pro cara Alexandra III. nazvaná prostě Moskva. Je snad tím nejvznešenějším, co skladatel zkomponoval, a ve spojení s jeho unikátním sentimentem je ve výsledku maximum vroucnosti a něhy.