Janáčkova filharmonie OstravaKoncertyE2: Flétna, kytara a trubka

E2: Flétna, kytara a trubka

Program:

Lowell Lieberman: Koncert pro flétnu a orchestr op. 39
Joaquin Rodrigo:
 Fantasía para un gentilhombre
Zdeněk Křížek: Koncert pro trubku a orchestr
Robert Schumann:
 
Symfonie č. 1 

Účinkují:

Eliška Honková – flétna
Jakub Sivek – kytara
Matěj Herzig – trubka
Janáčkova filharmonie Ostrava
Victor Aviat  dirigent

Koncert zahájí Liebermanův dramaticko-romantický koncert, který je považován za nejpodstatnější přírůstek do hudební literatury věnované tomuto nástroji ve 20. století. Od National Flute Society of the United States získal koncert ocenění jako nejlepší skladba pro flétnu roku 1994. Následovat bude Fantasía para un gentilhombre (Fantazie pro džentlmena), která je druhým nejpopulárnějším Rodrigovým dílem po slavném Concierto de Aranjuez. Ve své práci vychází z šesti krátkých tanců pro sólovou kytaru od Gaspara Sanze ze 17. století. Koncert zkomponoval v roce 1954 na žádost proslulého kytaristy Andrése Segovii, který je oním džentlmenem. Dalším sólovým nástrojem pak bude trubka, a to v koncertě současného českého skladatele Zdeňka Křížka. Když koncert uslyšel světově uznávaný trumpetista Reinhold Friedrich na svých mistrovských kurzech, divil se, jak je možné, že tento skvělý koncert ještě nezná. Závěr koncertu obstará Schumann a Symfonie č. 1.
Jako hudebník se chtěl Robert Schumann uplatnit nejprve jako klavírista, bohužel si však úporným cvičením natrvalo poškodil šlachy na ruce. V kompozici pak zasáhl  prakticky do všech oborů, nejvýznamnější jsou určitě jeho skladby pro klavír a tvorba komorní a písňová. Nad jeho symfonickou tvorbou se někdy vznášejí otazníky pro neefektní instrumentaci. Je to však sporné – čtyři Schumannovy symfonie a další jeho orchestrální skladby jsou osobitým vyjádřením, logickou spojnicí mezi tvorbou Beethovenovou a Brahmsovou. Mají ušlechtilou dikci, jsou vzorně vystavěné a plné krásné zpěvné romantiky. Autor se v žádném případě nesnaží oslnit vnějškovým efektem. Svou první symfonii s přídomkem „Jarní“ psal  na vrcholu tvůrčích sil. Byla vytvořena během jednoho měsíce a výrazná energie prostupuje i celou kompozici.