M1: Vánoční koncert

Program:
Michal Janošík:
Noe! Noe! Noe!
Jakub Jan Ryba: Česká mše vánoční

Účinkující:
Barbora Jirásková
– soprán (Noe! Noe! Noe!)
Michaela Rózsa Růžičková
– soprán
Karolína Bubleová-Berková – mezzosoprán
Aleš Voráček – tenor
Luboš Skala – basbaryton
Canticum Ostrava
Jurij Galatenko – sbormistr
Janáčkův filharmonický sbor mladých
Luscinia Opava
Jiří Slovík
– sbormistr
Janáčkova filharmonie Ostrava
Marko Ivanovič – dirigent

Tradiční provedení Rybovy pastorální České vánoční mše letos doplní skladba Noe! Noe! Noe! skladatele a významného pedagoga v oblasti hudební teorie Michala Janošíka, nazvaná podle tradičního latinského zvolání, které se prý vkládalo do rozličných vánočních písní.
Slavná Rybova vánoční mše je jedním z mála jeho mešních zhudebnění na český text, její naivní podoba ovšem neukazuje na prostotu autora nýbrž naopak na jednoho z nejsečtělejších lidí tehdejší doby, který se díky svému nevšednímu všestrannému vzdělání a rozhledu často dostával do sporu se svým okolím. Svojí mší na vlastní poetický text chtěl přiblížit biblický vánoční příběh v celé jeho radostné podstatě prostému venkovskému člověku.

Barbora Jirásková pochází z Hlučína. Je absolventkou navazujícího studia Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, v oboru zpěv, který studovala u své maminky Marty Jiráskové. V letošním roce je studentkou 1. ročníku HAMU v Praze. Mezi její největší pěvecké studijní patří např. 2. místo a cena za interpretaci písně 20. století na mezinárodní soutěži B. Martinů v Praze (2012) nebo 1. místo v mezinárodní soutěži Pro Bohemia (2013). V roce 2016 získala čestné uznání na mezinárodní soutěži R. Petráka v Žilině. Jejím posledním soutěžním úspěchem je opět soutěž konzervatoří v Pardubicích 2016, kde znovu po třech letech zvítězila. Během studia měla možnost reprezentovat školu na nejrůznějších koncertech v ČR i v zahraničí. Zazpívala si se slavnými osobnostmi, jako jsou například R. Novák a I. Hrachovec. V prosinci 2016 úspěšně prošla výběrovým řízením na koncert vynikajících absolventů školy s JFO, který se uskutečnil v květnu 2017. Od roku 2015 působila také jako pedagog oboru zpěv na ZUŠ Hlučín. V září 2017 bylo možné Barboru slyšet jako vokální doprovod k němému filmu v rámci festivalu Ostrava Kamera Oko a v listopadu pak i na koncertě k výročí 750 let založení města Ostravy.

Karolína Bubleová Berková absolvovala AMU v Praze. Italský kulturní institut jí v první polovině roku 2001 udělil stipendium pro pěveckou stáž na Conservatorio di Giuseppe Verdi v Miláně. V roce 1997 se stala vítězkou Mezinárodní pěvecké soutěže Emy Destinnové.
Od roku 2002 se pravidelně objevuje na scéně Národního divadla v Praze, kde debutovala ve Verdiho Macbethovi, následoval Cherubín ve Figarově svatbě. S úspěchem se představila i v titulní roli opery Kráska a Zvíře Ph. Glasse. Výčet úspěchů svědčí o šíři jejích zájmů a o rozmanitosti jejích výrazových prostředků. S operou Národního divadla v Praze absolvovala dva zájezdy do Japonska. V Paříži na jaře 2004 přednesla part Zefky v Zápisníku zmizelého L. Janáčka, tamtéž měla pak v létě písňový recitál. U příležitosti rozšíření EU reprezentovala jako sólistka ČR v květnu 2004 na berlínském galakoncertu. Duchovní hudbě bylo věnováno její koncertní turné v Izraeli. V říjnu 2005 jí vyšlo sólové CD s názvem. Vvystoupila na 10. ročníku mezinárodního Victoria International Arts Festival na Maltě, jako Kráska (Kráska a Zvíře) se představila v Palau de las Artes ve španělské Valencii. V roce 2008 jsme mohli ocenit její cit pro komorní hudbu, kdy v dubnu uvedla s orchestrem Berg písňový cyklus Iluminace a při českých recitálech s M. Javorčekem ve Stockholmu.  Od roku 2005 se jako lektorka sólového zpěvu věnuje studentům New York University in Prague, těm nejmenším od roku 2010 v soukromé mateřské školce.

Tenorista Aleš Voráček se narodil v Českých Budějovicích. Zpěv vystudoval na tamní konzervatoři, již od prvního ročníku hostoval v opeře Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a v roce 2005 zde nastoupil do stálého angažmá. Vytvořil zde řadu rolí, např. Nemorina (Donizetti – Nápoj lásky), Almavivu (Rossini – Lazebník sevillský), Ferranda (Mozart – Così fan tutte) a Dona Ottavia (Don Giovanni), Adolfa (Lortzing – Zkouška na operu), Vítka (Smetana – Tajemství) a třeba Prince (Dvořák – Rusalka), v němž se představil také v Českém Krumlově atd. Z operetních rolí pak jmenujme např. Edwina (Kálmán – Čardášová princezna). Hostuje také v Národním divadle Brno, pro které nastudoval roli Idamanta (Mozart – Idomeneo). Jeho jméno se objevilo v širší nominaci na Cenu Thálie 2006 v oboru opereta a muzikál za roli Edwina v Čardášové princezně. Hostoval i v pražském Národním divadle, pravidelně vystupuje rovněž koncertně, např. s Pražskou komorní filharmonií v Schumannově Requiem nebo s Jiřím Bělohlávkem a Symfonickým orchestrem BBC v koncertním provedení oper Prodaná nevěsta a Jakobín v londýnské Barbican Hall.

Michaela Rózsa Růžičková je mladá slovenská dirigentka a koloraturní sopranistka. Studovala čtyři roky dirigování a klavír u Z. Bílka na bratislavské konzervatoři, a potom deset let na AMU v Praze, kde získala titul z oboru dirigování. Poté začala tamtéž studovat operní zpěv. Absolvovala v roce 2016.
Jako dirigentka, sbormistryně, zpěvačka, zkušená operní korepetitorka a hudební teoretička je schopna se pohybovat v neobvykle širokém spektru hudebních oborů a žánrů. Projekty, kterých se v posledním období zúčastnila, jsou toho důkazem: jako asistentka slavného operního dirigenta J. L. Koeniga ve Státní opeře Praha nastudovala Verdiho operu Trubadúr, byla sbormistryní 700 členného dětského sboru při jedinečném projektu Viva zbor: Legenda o rytieroch zo Sitna, v roce 2016 nastudovala projekt Bernstein: MASS s Vojtěchem Dykem, s Českým symfonickým orchestrem natáčí symfonickou hudbu jako studiový dirigent. Jako sopranistka se věnuje zejména koloraturnímu repertoáru barokní, klasicistní a belcantové literatury se specializací na dílo W. A. Mozarta, a interpretaci písňového repertoáru.

Luboš Skala je absolventem Gymnázia J. Nerudy s hudebním zaměřením v Praze. Zde se také věnoval hře na pozoun a klavír. V letech 2011/2012 absolvoval zahraniční stáž na Conservatoriu Maastricht v Maastrichtu u F. Kokkelmanse. V roce 2012 absolvoval magisterské studium na AMU v Praze v oboru klasický zpěv. Své pěvecké umění dále rozvíjel na mistrovských kurzech v Česku, Německu, Rakousku a Holandsku (Kurt Moll, Anatolli Goussev, Nikolaus Hillebrand, Peter Dvorský, Nelly Miricioiu).
S úspěchem se zúčastnil i několika pěveckých soutěží. V současné době hostuje v Národním divadle v Praze v inscenacích Slavík/Jolanta a Andrea Chénier, v divadle F. X. Šaldy v Liberci v Poprasku v opeře a v Juliu Caesarovi. Na témže jevišti také ztvárnil Albrechta z Valdštejna v opeře Sylvie Bodorové Legenda o Kateřině z Redernu. Hostuje také v Divadle J. K. Tyla v Plzni.
Pravidelně spolupracuje s řadou dirigentů a významných hudebních těles. Od roku 2004 uskutečnil několik nahrávek pro Český rozhlas.

Canticum Ostrava je smíšený sbor složený ze zpěváků ze Severní Moravy a Slezska, který vznikl se záměrem nastudovat pro Ostravské dny 2003 skladbu Luigiho Nona Cori di Didone . Od té doby je rezidenčním sborem Ostravských dnů. Členy sboru tvoří především zpěváci působící v Národním divadle moravskoslezském a studenti Fakulty umění Ostravské univerzity. Uměleckým šéfem a dirigentem je Jurij Galatenko, umělecký šéf ostravského operního sboru.

Janáčkův filharmonický sbor mladých vznikl v září 2014 jako samostatné těleso při Janáčkově filharmonii Ostrava. Jedním z důvodů jeho založení byla spolupráce s ostravským orchestrem při uvádění vokálních symfonických děl, ale nejen jich. Už v roce svého vzniku sbor spoluúčinkoval na tradičním Vánočním koncertě JFO. Mladí zpěváci se tehdy úspěšně předvedli ve skladbě Hej, vánoce, dlouhý noce z dílny O. Máchy. V roce 2015 se sbor rozdělil na mladší a starší smíšený sbor. A další příležitosti? Koncert s J. Ledeckým, další Vánoční koncert JFO, kde zaznělo Alleluja ve zpracování různých skladatelů, koncert JFO s M. Jandovou v Gongu. Sbor založil a nadále vede Jiří Slovík.

Stanislav Vavřínek vystudoval na Konzervatoři Brno flétnu a dirigování. Ve studiu dirigování pokračoval na pražské AMU u R. Elišky, F. Vajnara, T. Koutníka a J. Štycha. Po dokončení AMU absolvoval mistrovské kurzy R. Benziho ve Švýcarsku.
V letech 1994-8 byl hlavním dirigentem Pražského studentského orchestru. Natočil s ním řadu rozhlasových a televizních snímků, uskutečnil několik zahraničních cest a získal významné ceny.
Jako host vystoupil s Českou filharmonií, Hamburskými symfoniky, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, s Filharmonií Brno, Slovenskou filharmonií, Českým národním symfonickým orchestrem, Pražskou komorní filharmonií, Gdaňskou filharmonií a dalšími tělesy. Spolupracoval s mnoha významnými sólisty (O. Kern, B. Canino, I. Moravec, E. Indjić, S. Krylov, G. Beňačková, E. Urbanová, D. Pecková, I. Kusnjer, V. Hudeček, P. Šporcl, S. Jaffé, J. Bárta aj.). Vystoupil na několika prestižních festivalech (Pražské jaro, Janáčkův máj, Pražské premiéry, Velikonoční festival duchovní hudby Brno, Svatováclavský hudební festival nebo MHF Šizuoka). Koncertoval v Německu, Rakousku, Belgii, Švýcarsku, Polsku, Španělsku, Japonsku. Natočil kompaktní disky s díly Mozarta, Haydna, Beethovena, Dvořáka, Čajkovského, Bartóka, Šostakoviče a dalších. V letech 2006-2010 působil jako pedagog na dirigentské katedře pražské AMU.  V období 1999-2008 stál v čele Jihočeské komorní filharmonie České Budějovice jako její šéfdirigent. Od roku 2008 do 2015 působil ve funkci šéfdirigenta zlínské Filharmonie B. Martinů.