Janáčkova filharmonie OstravaNovinkyAnketa: Které koncerty Vás zaujaly?

Anketa: Které koncerty Vás zaujaly?

06. 9. 16

Pamatujete se, kdy jste byli na prvním koncertě klasické hudby? Někteří z nás lépe, jiní hůře. Ale ve většině případů byl prvním kontaktem nechvalně známý výchovný koncert. Jak si přesto našli cestu ke klasice a co je zaujalo z programu nadcházející sezóny Janáčkovy filharmonie, jsme se zeptali několika osobností Ostravy.

  1. Kdy jste byl(a) poprvé na koncertě klasické hudby?
  2. Podle čeho si vybíráte koncerty dnes?
  3. A který Vás zaujal z nabídky Janáčkovy filharmonie pro sezónu 2016/2017?

Tomáš Macura, primátor města Ostravy

   1) Datum, ani titul si již pochopitelně nepamatuji. Zcela jistě to však bylo někdy v rámci hudební výchovy během mé základní školní docházky, či-li anketa_tomas_macurahluboko ve 20. století

2) Většinou bohužel spontánně, a to hlavně podle aktuálních časových možností. Dlouhodobě pláno-vané návštěvy téměř se železnou pravidelností ha-varují na tom, že se vyvrbí něco jiného, důležitého a neodkladného…. Mohu-li, dávám  většinou přednost hudbě optimistické, než zasmušilé. Je to jedna z mých protistresových terapií.

3) Přiznám se, že jsem si katalog pro novou sezónu ještě nestačil pořádně prostudovat. Téměř s jistotou tak zatím mohu slíbit, že se potkáme na Novoročním koncertu. Mimo něj bych rád během sezóny navštívil další alespoň 3-4 koncerty.  Hodně dám i na doporučení ředitele JF Jana Žemly, zatím mi nikdy špatně neporadil.

 

 

 

Tomáš Šiřina, ředitel televizního studia Ostrava

anketa_sirina 1) Asi to bylo někdy ve třetí čtvrté třídě a šlo o takzvaný výchovný koncert, který pořádal učitel hudební výchovy v základní škole. Když mi bylo jedenáct let, rozhodl se tatínek, že mě v tomto směru začne civilizovat a navštívili jsme pražské  Národní divadlo a Smetanova Dalibora. V té  době to pro mě, přiznám se, bylo těžce stravitelné…

2) Koncerty si, bohužel, vybírám podle toho, kdy mám čas. A mám v tom směru co dohánět.

3) Vyberu si něco v cyklu Gong a možná vezmu osmiletou dceru na vánoční koncert pro děti.

 

 

 

Helena Dohnalová, kulturní redaktorka televizního studia Ostrava

anketa_dohnalova 1) Na prvních koncertech klasické hudby jsem byla už ve školce. Šlo o písňové cykly především lidových a dětských skladeb.  Většinou známé šlágry jako Holka modrooká nebo Pláče vodníček. Seděla jsem stejně jako ostatní děti pod klavírem,  zpívala a fascinovaně koukala na klaviaturu zezdola. Pak nám třeba na gymnáziu při pře-dávání maturitního vysvědčení zpívala sopranistka Martina Janková. Naše třídní se přátelila s její profesorkou zpěvu. Tehdy nám řekla, že o téhle pěvkyni  ještě uslyšíme. A to se splnilo, do puntíku.

2) Nepreferuji žádné hudební období.  Většinou si vybírám podle jména sólisty nebo skladby.  A pak mám různá vlastní období – loni třeba „debussyovské“. Když byla ta hrozná vedra, poslouchala jsem v práci jeho Zahrady v dešti.

3) Určitě Iva Kahánka i Jana Martiníka. S oběma jsme se potkala při práci.  Iva Kahánka jsme natáčeli, jak jezdí na kole po Hukvaldech. V oboře se chystal provést Čajkovského b moll právě s Janáčkovou filharmonií.  Taky jsme si povídali o své  vášni „vysedávání po kavárnách“, na kterou ale máme oba málo času. Mnoho už jsem toho slyšela o flétnistovi Janu Ostrém. A taky  budu zvědavá na držitele Grammy Josepha Mooga. To kvůli té vášni pro klavír, kterou mám od dětství (viz  výše). A v tomhle koncertním programu zazní i můj ob-líbený Ligeti.

 

 

Josef Podstata, ředitel Českého rozhlasu Ostrava a Olomouc

anketa_podstata 1) Mé první setkání s živým provedením “klasiky“ bylo sice povinné, ale milé, a to v rámci výchovných koncertů Moravské filharmonie Olomouc pro základní školy někdy v sedmdesátých letech.

2) Dnes si již vybírám sám, většinou podle interpretů, ještě častěji však bohužel jen podle svých časových možností.

3) Ovšem z nabídky JFO pro příští sezónu mě nejvíce zaujala dramaturgie druhého koncertu symfonického cyklu A, protože na Wagnera v dobrém slova smyslu trpím, Pendereckého jsme hodně poslouchali na vysoké škole a Šeherezáda    Rimského–Korsakova je opravdu dokonalá.

 

 

 

Renáta Spisarová-Kotík, redaktorka Českého rozhlasu

anketa_spisarova 1) Tuším, že to byl nějaký nedělní promenádní koncert v centru Opavy, za Slezankou. Tuze rané dětství. Pamatuji si dodnes, jak mě ten zvuk živé „kapely“ fascinoval. Brzy nato jsem začala chodit s maminkou na opery, ty táta kvůli fotbalu občas  vynechal. Rodiče měli předplatné do opavského divadla, co pamatuji (Symfonický orchestr v mém rodném městě neexistoval). V divadle jsem dostala o přestávce balíček s názvem Italská směs. Byla to zpočátku silná a asi jediná motivace dělat  náhradníka. Pak už ale bylo rozhodnuto. Dobrovolně poslouchám jen a pouze klasickou hudbu.

2) Jsem rozhlasovou redaktorkou pro hudbu klasickou, tedy musím sledovat všechno a kolikrát si, bohužel i bohudík, nemohu vybírat. Dávám sice přednost hudbě soudobé, ale té skutečně objevné je zvláště u nás pomálu. Poslouchám z klasiky  úplně všechno. Ta šíře klasické hudby skrze staletí je neuvěřitelná a pořád je co objevovat. Chce to jen znovu a znovu poslouchat, takže nevyčerpatelné zdroje. Samozřejmě s jídlem roste chuť, takže když mohu, vždy si pečlivě vybírám, kdo tu  hudbu interpretuje. To je podmínka všeho. Odbyté provedení by mělo být klasifikováno jako trestný čin. Rodinná situace mě zavála v posledních letech do New Yorku, kde jsem teď více než v Ostravě, takže mám koncerty těch nejlepších  z nejlepších pěkně po ruce. Vážím si toho.

3) Líbí se mi strategie vašeho pana ředitele přivážet do Ostravy skutečné sólistické špičky. Pevně doufám, že to Ostravanům dochází. Slyšet živě např. houslistku Lisu Batiashvili nebo trumpetistu Gábora Boldoczkeho, když už jsem u těch  nejbližších koncertů nové sezóny, to je naprosto světový standard! Nedávno vystupovala Lisa Batiashvili s Newyorskou filharmonií, a pak ji tady máme příležitost slyšet doslova za pár korun a dojet na koncert tramvají. Naprostý luxus. Tak např. tyto dva koncerty si rozhodně nenechám ujít, navíc, jeden z nich budeme natáčet pro vysílání Českého rozhlasu Vltava.

Jiří Nekvasil, ředitel Národního divadla moravskoslezského v Ostravě

anketa_nekvasil 1) Tak tento zážitek mi zcela vypadl z paměti. Zřejmě zapomenutelný zážitek! Bylo to určitě díky rodičům v raném dětství. Ale opera (kterou jsem znal ještě déle) mě vždy bavila více. Na koncertech jsem se vždy trochu nudil. Byla tam hudba,  někdy i zpěv, ale  na koncertech mi dlouho chybělo jeviště, příběh, světla, výprava, kostýmy.  Prostě zázrak  divadelní magie. Trochu to mám dodnes. Opera je opera! Vrcholný divadelní i hudební zážitek! Všem doporučuji!

2) Podle skladeb a podle interpretů! Asi jako všichni. Možná s tím rozdílem, že mě víc zajímají věci, které neznám, než notoricky známé hity, vyvažující méně známé skladby ve skladbě koncertního programu. Vyhledávám zejména  hudbu 20.  století  či novou hudbu, nebo věci příliš neznámé.  To jsou  díla, kvůli  kterým chodím na koncerty já.

3) V návaznosti na předchozí odpověď – koncerty se skladbami Prokofjeva, Pendereckého, Bartóka, Martinů, Brittena,  doufám, že stihnu slyšet některou ze skladeb letošního rezidenčního skladatele Peterise Vaskse. Láká mě taky živý zážitek z  interpretačního umění Lisy Batiashvili, Gábora Bodoczkého, Ivo Kahánka, Midori a další sólisty si rád nechám doporučit. A samozřejmě také výkony orchestru pod vedením dirigenta Michaila Jurowského a zajímá mě i, jak se proměnil zvuk  JFO pod vedením jejího šéfdirigenta Heika Mathiase Förstera.

 

Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu Janáčkův máj

anketa_javurek 1) Nedokáži své vzpomínky přesně datovat, ale šlo patrně o čtvrtou třídu ZŠ. Chodil jsem do třídy a kamarádil jsem se synem primária Ostravského kvarteta a člena skupiny prvních houslí JFO (tehdy SFO) Miroslava Melkuse. A tak jsem se  poprvé dostal jak na koncerty filharmonie. Díky tomu jsem ještě zažil za dirigentským pultem Václava Jiráčka (dirigoval a na cembalo sám doprovázel recitativy Haydnova oratoria) nebo legendu českých klavíristů Františka Maxiána na  koncertě s Ostravským kvartetem. Tam někde se rodil můj celoživotní zájem o klasickou hudbu.

2) Dnes při výběru koncertů jednoznačně rozhoduje zajímavý program nebo výjimečnost sólisty – dirigenta. A velmi mě zajímá nastupující umělecká generace.

3) Koncertní sezóna 16/17 je velmi zajímavá a kvalitně připravená – těžko se vybírá… Určitě si nenechám ujít provedení Sukovy symfonie Asrael v nastudování Petra Vronského, klavírní recitál Borise Giltburga, kterého jsme poprvé  představili ostravských posluchačům v rámci MHF Janáčův máj a který mě svou hrou velmi zaujal. A do třetice koncert Benda Quartetu, jehož mladým sympatickým členům držím palce a věřím, že se jim podaří navázat na dlouhou tradici  profesionální kvartetní hry v Ostravě.

 

 

Igor Františák, ředitel Svatováclavského hudebního festivalu

anketa_frantisak-igor 1) To už tak dávno, že si na to nevzpomenu! Nicméně jsem velkým milovníkem “klasické” hudby, a pokud mi to čas dovoluje, nenechám si ujít žádnou příležitost.

2) To je různé. Někdy ze zvědavosti, ale nejčastěji pro tu nezaměnitelnou atmosféru “živých” koncertů s atraktivními interprety a programy.

3) Letošní nabídka koncertů JFO je skutečně mimořádná a jsem si jist, že řadu z koncertů navštívím. Je to však otázka mého času. V každém případě je naprosto unikátní řada “symfonický cyklus B” se světovými sólisty!!!