fbpx

Janáčkova filharmonie OstravaT/Tuzemské koncertyBo kultura jede: Janáčkova filharmonie

Bo kultura jede: Janáčkova filharmonie

Z technických důvodů byl koncert zrušen, děkujeme za pochopení.

 

Ludwig van Beethoven
Koncert pro klavír a orchestr č. 5 Es dur op. 73

Ludwig Van Beethoven
Egmont, scénická hudba op. 84

 

Matyáš Novák – klavír
Kateřina Kněžíková – soprán
Janáčkova filharmonie Ostrava

Jiří Rožeň – dirigent

 

Máme tu Beethovenův rok. Tento velikán mezi skladateli je totiž letošním „jubilantem“. V prosinci uplyne od jeho narození 250 let. Sice se neví, kdy se  přesně narodil (známé je pouze datum křtu – 17. 12. 1770), což pořadatelům oslav dělá trošku těžkou hlavu, ale jinak celosvětovému slavení nic nebrání. A Janáčkova filharmonie Ostrava samozřejmě také přispěje svou troškou. Proto také první z opavských koncertů JFO a jeho „repríza“ v ostravském Trojhalí o den později v rámci akce Bo kultura jede bude patřit Beethovenovi.
Nejprve zazní slavný Beethovenův Císařský klavírní koncert. Skladba byla komponována roku 1809, dokončena v únoru 1810 a skladatel ji věnoval svému mecenáši a žáku, arcivévodovi Rudolfovi, příštímu arcibiskupu v Olomouci. Ještě téhož roku koncert vyšel tiskem v Londýně; přízvisko Emperor (Císařský) dodal dílu anglický vydavatel, snad s ohledem na majestátní charakter díla, ale i s poukazem na nositele dedikace, habsburského arcivévodu. Z celé pětice Beethovenových klavírních koncertů je právě Koncert Es dur nejoblíbenějším.
Následovat bude scénická hudba ke Goethově truchlohře Egmont, která spolu s předehrou měla premiéru v roce 1810 ve Vídni. V tamním Hoftheatre při premiéře dílo dirigoval sám skladatel. Děj Goethova dramatu se odehrává ve druhé polovině 16. století, kdy byl za španělské nadvlády popraven vlámský kníže Lamoraal Egmont – za zradu krále Filipa II. Jeho smrt byla jedním z popudů vypuknutí nizozemské revoluce, z níž vzešla samostatnost této země. Goethova tragédie končí smrtí Egmonta a zdůrazněním pokračování boje za svobodu. Tato tématika byla Beethovenovi velmi blízká.

Matyáš Novák, který v letošním roce oslaví 22. narozeniny, začal hrát na klavír v pěti letech. Je absolventem Gymnázia J. K. Tyla v Hradci Králové a Konzervatoře Pardubice ve třídě prof. Jitky Fowler Fraňkové. V současné době studuje na Hudební akademii múzických umění ve třídě prof. Ivana Klánského.  Zároveň je studentem věhlasné klavírní akademie Incontri col Maestro v italské Imole ve třídě prof. Borise Petrushanského.
Je vítězem mnoha národních a mezinárodních soutěží, mj. je absolutním vítězem Mezinárodní soutěže mladých hudebníků Concertino Praga (2015) v kategorii duo, držitelem Grand Prix na soutěži Evangelia Tjiarri v kyperské Larnace (2015), absolutním vítězem Soutěžní přehlídky konzervatoří a hudebních gymnázií (2016), vítězem Jenö Takács Klavierwettbewerb (2016), vítězem Bradshaw & Buono International Piano Competition (2017). K Matyášovým nejčerstvějším úspěchům patří 2. cena a Steinway Prize na Mezinárodní soutěži Edvarda Griega v norském Bergenu v září 2018.
Koncertuje doma i v zahraničí, se svými recitály se představil v mnoha zemích Evropy, v Thajsku a v USA. V letech 2015 a 2016 absolvoval dvě úspěšná koncertní turné po Číně. V roce 2017 debutoval v newyorské Carnegie Hall. V témže roce vydal debutové CD s cyklem F. Liszta: Léta putování: Rok první: Švýcarsko a se stal jedním ze tří hudebníků, kteří obdrželi CME International Performing Arts Grant, ocenění, které uděluje Center for Musical Excellence v New Jersey.
Jako sólista vystoupil s Filharmonií Brno, Komorní filharmonií Pardubice, komorním orchestrem Quattro, Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně, Orchestra da Camera di Imola, s Filharmonií Hradec Králové, se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Janáčkovým komorním orchestrem, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín a Bergenskou filharmonií.
Pravidelně se účastní  mistrovských kurzů  (V. Askhenazy, D. Bashkirov, A. Bonatta, J. Dvarionas, G. Gruzman, I. Klánský, D. Kuyken, A. Kouyoumdjian, A. Lonquich, L. Margarius, A. Siirala).a je zván na domácí a zahraniční hudební festivaly: Hudba Znojmo (2010), Jihočeský festival Concertina Praga (2012, 2013, 2015), Za poklady Broumovska (2013), II Festival internacional de música de Sóller (Španělsko 2014), Junior Academy Eppan (Itálie, duben 2015), Imola Summer Piano Academy & Festival (Itálie 2015),  Ibiza Intenational Music Festival (Španělsko 2015, 2017), Mladá Praha (2015), Klášterní hudební slavnosti (2017, 2018), Chopinův festival Mariánské Lázně (2017), Pardubické hudební jaro (2018), Talentinum Zlín (2018), Vienna Concerto Fest (Rakousko 2018), Mezinárodní hudební festival F. L. Věka (2018), The Winter Chamber Music Festival in Røros  (Norsko 2019), Pražské jaro (2019), Bratislavské hudební slavnosti (Slovensko 2019), Bangkok International Piano Festival 2019 (Thajsko 2019) .
Je vyhledávaným komorním hráčem a korepetitorem, členem PETROF Art Family, velkým znalcem a milovníkem železniční dopravy a členem Českého svazu chovatelů.

Sopranistka Kateřina Kněžíková pochází ze Severní Moravy. V roce 2007 absolvovala Pražskou konzervatoř a v roce 2010 ukončila svá studia na Hudební a taneční fakultě Akademie múzických umění v Praze. Je laureátkou řady soutěží a přehlídek, například Mezinárodní pěvecké soutěže Antonína Dvořáka v Karlových Varech. V Národním divadle v Praze debutovala v roce 2005 a od roku 2006 je stálou členkou ansámblu. Její operní repertoár zahrnuje Mozartovské a belcantové role, jako Susanna (Le nozze di Figaro), Elvira, Zerlina (Don Giovanni), Vitellia (La Clemenza di Tito), Despina (Cosí fan tutte), Pamina (Die Zauberflöte), Adina (L’elisir d’amore), Norina (Don Pasquale), Juliette (Roméo et Juliette), Marguerite (Faust) a mnoho dalších.
Hostovala v divadle J. K. Tyla v Plzni, v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, v divadle F. X Šaldy v Liberci, ve Slovenskom národnom divadle v Bratislavě, v Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu a v Opéra de Dijon. Spolupracovala s režiséry jako je D. Beneš, Karl-Ernst a Ursel Herrmann, J. Heřman, L. Keprtová, L. Moaty, J. Nekvasil, V. Věžník aj.
V rámci své profesionální koncertní a operní činnosti spolupracovala s dirigenty, jako jsou S. Baudo, J. Bělohlávek, A. Fisch, J. Gaffigan, M. Guidarini, M. Honeck, H. M. Förster, J. Hrůša, R. Jindra, V. Luks, E. Mazzola, J. Nelson nebo T. Netopil a s významnými hudebními tělesy, jakými jsou BBC Symphony orchestra, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Hessischer Rundfunk Frankfurt am Main, PKF – Prague Philharmonia, Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu a mnoho dalších.
Vedle provádění operních a symfonických děl se věnuje rovněž komorním a písňovým koncertům ve spolupráci s Davidem Švecem a Kateřinou Englichovou. Pravidelně vystupuje na prestižních mezinárodních festivalech u nás i v zahraničí (Anima Mundi Festival Pisa, MHF Dvořákova Praha, MHF Janáčkův máj,  MHF Pražské jaro, MOF Smetanova Litomyšl, Svatováclavský hudební festival, Struny podzimu, Festival de La Chaise-Dieu, Festival Rencontres Musicales de Vétzelay, Festival Baroque de Pontoise, Hudební most Praha – Drážďany, Uckermärkische Musikwochen, Tage Alte Musik Regensburg a další).
Vytvořila nahrávky pro Český rozhlas, televizní stanici MEZZO a belgickou rozhlasovou stanici RTFB International. Pro label Harmonia mundi nahrála Smetanovu Prodanou nevěstu a její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci OPUS ARTE DVD získala ocenění německé kritiky „Preis der deutschen Schallplattenkritik“.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jiří Rožeň je jedním z nejslibnějších a nejtalentovanějších dirigentů mladé generace. Měl úspěchy v Salzburgu a Londýně, jako finalista Nestlé and Salzburg Festival Young Conductors Award a Donatella Flick LSO Conducting Competition.
Působil jako asistent šéfdirigenta BBC Scottish Symphony Orchestra, kde pracoval po boku Donalda Runniclese a Thomase Dausgaarda, asistoval jim mj. na BBC Proms či Edinburgh International Festival. V sezóně 2018/2019 Jiří pokračoval v budování mezinárodního profilu, kdy debutuje s Deutsches Sinfonie-Orchester Berlin, BBC Philharmonic, Ulster Orchestra a vrátil se k České filharmonii. Další angažmá zahrnovala mj. debut s Hiroshima Symphony Orchestra, vystoupení s Orchestre de Pau Pays de Béarn, Thessaloniki State Symphony Orchestra a Filharmonií Brno.
​Vystoupil na dvou prestižních mezinárodních festivalech – Hudební podzim Cluj a Smetanova Litomyšl, kde dirigoval Transylvanian State Philharmonic a Komorní filharmonii Pardubice. Nedávné či budoucí spolupráce zahrnují mezinárodně uznávaná jména jako Vadim Gluzman, Kirill Gernstein, Mahan Esfahani, Lawrence Brownlee, Christian Schmitt a Sergei Nakarjakov.
​Hlavní události sezóny 2017/18 zahrnovaly abonentní koncerty a další dva projekty s Českou filharmonií, angažmá s Bruckner Orchester Linz, Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu (mj. na Pražském jaru), Wiener Concert-Verein a Symfonickým orchestrem Chorvatského rádia a televize Záhřeb na galakoncertě pod širým nebem.
Vášnivý zastánce české hudby, který dirigoval v minulých sezónách svou klíčovou skladbu, Symfonii č.4 „Camerata“ Miloslava Kabeláče na Salcburském festivalu s Cameratou Salzburg (rakouská premiéra) a na Pražském jaru s PKF-Prague Philharmonia. Také premiéroval novou kritickou edici skladby Svatební košile Bohuslava Martinů s Filharmonií Brno a Českým filharmonickým sborem Brno. Mnoho z jeho minulých a nadcházejících koncertů zahrnují český repertoár, díla Antonína Dvořáka, Bedřicha Smetany, Josefa Suka, Leoše Janáčka, Bohuslava Martinů, Miroslava Kabeláče a Viktora Kalabise. Během svého působení ve Skotsku Jiří dirigoval Stravinského Mavru, Waltonova The Bear, Straussova Netopýra a Brittenova Owen Wingrave. Jeho operní angažmá také zahrnovala Ravelovo Dítě a kouzla s Hamburskými symfoniky a Eine Kluge Else od Svena Daigerra na Brücken-Festival für Neue Musik Rostock.
Narodil se v Praze v roce 1991. Studoval dirigování na konzervatoři a univerzitách v Praze, Salcburku, Hamburku, Curychu a Glasgow, kde byl Leverhulme Conducting Fellow. Mezi jeho mentory patří například Garry Walker, Dennis Russell Davies, Ulrich Windfuhr a Johannes Schlaefli. Dále ho ovlivnili Daniele Gatti, Bernard Haitink, David Zinman a Peter Eötvös na mistrovských kurzech s orchestry jako Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Orchestre Philharmonique de Radio France a Tonhalle-Orchester Zürich.

Nenechte si ujít

Kouzelná noc s Kateřinou Kněžíkovou

První orchestrální koncert už i s posluchači v sále po nucené více než tříměsíční přestávce. Jeho protagonistkou bude skvělá sopranistka Kateřina Kněžíková.

19. 06. 2020
20:00 hod.
Dům kultury města Ostravy
od 200 Kč
Zobrazit detail

1. abonentní koncert v Opavě

V prosinci uplyne 250 let od narození Ludwiga van Beethovena, proto i první z letošních abonentních koncertů v Opavě bude věnován tomuto geniálnímu skladateli.

03. 07. 2020
19:00 hod.
Opava, kostel sv. Václava
od 300 Kč
Zobrazit detail

2. abonentní koncert v Opavě

V napětí tónin Klarinetového koncertu vyjádřil Nielsen neklid ze stavu společnosti i nespokojenost nad tím, jak je přijímáno jeho dílo. Zazní v podání vynikajícího španělského interpreta Pablo Barragána.

27. 08. 2020
19:00 hod.
Opava, kostel sv. Václava
od 300 Kč
Zobrazit detail