fbpx

Koncertní sál Ostrava

Co přinese koncertní sál v Ostravě?

  • První jednání o výstavbu koncertního sálu v Ostravě proběhla již v 70. a 80. let 19. století. Jednalo se o plány na vystavění „Konzerthausu“ v Moravské Ostravě.
  • Město Ostrava ani její filharmonie, od svého založení roku 1954,  nemá koncertní sál. Současné prostory Domu kultury města Ostravy jsou mnohaleté provizorium. Společenský sál není a nikdy nebyl účelově postavený koncertní sál. Přes dílčí úpravy nejsou aktuální akustické, ani jiné podmínky pro takto špičkové těleso ideální, jsou pouze co nejvíce přizpůsobené.
  • Velikost hudebního projektu včetně složení orchestru, repertoáru i publika se do velké míry odvíjí od velikosti koncertního sálu, kde se hraje. Z tohoto hlediska jsou možnosti v současné době značně limitovány. V Ostravě se tak budou moci realizovat i orchestrálně větší kusy. Pokud se koncerty přestanou odehrávat ve sportovních, multifunkčních a multižánrových prostorech, ušetří se část nákladů za pronájem.
  • Nový koncertní sál podle návrhu architektonického studia Stevena Holla ve spolupráci s Architecture Acts má potenciál stát se symbolem města Ostravy, města nových začátků. Podobně jako třeba Eiffelova věž v Paříži nebo opera v Sydney. Špičkový sál přitáhne do Ostravy prvotřídní hudebníky a ostravský orchestr tak bude nadále umělecky růst. Ostrava a především její publikum získá jak kvalitní hosty, tak ještě lepší orchestr a tím i vysoce kvalitní vývozní artikl.
  • Dům kultury, kde v současné době JFO sídlí, zoufale potřebuje rekonstrukci. Budova je v mnoha technických aspektech na hranici životnosti a potřebuje nutné opravy. Provizorní zázemí pro hudebníky je značně pod standardem.
  • Nová stavba bude mít velký ekonomický přínos pro bývalé industriální město. Podíváme-li se na podobné příklady z oblasti kultury, stalo se tak v případě některých muzeí. Nejvíce překvapivým aspektem budovy Guggenheimova muzea ve Španělském Bilbao je její vliv na celkovou ekonomiku města. V této souvislosti se hovoří o tzv. „Bilbao efektu“. Město přispělo na výstavbu muzea částkou 100 milionů dolarů a jen během prvních 3 let muzeum navštívilo 4 miliony turistů. Stavba se stala perspektivní investicí s návratností do několika desítek měsíců.
  • Náklady na provoz budou financovány také z komerčních pronájmů velkého i komorního sálu (vhodné nejen pro hudební produkce všeho typu, ale i pro konference, přednášky či společenská setkání). Sál bude sloužit celé řadě dalších hudebních projektů v Ostravě. Pořadatelé několika lokálních festivalů tak naleznou nové působiště v odpovídajícím prostoru se špičkovými akustickými vlastnostmi (např. Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka, Svatováclavský hudební festival, Ostravské dny nové hudby, Dny nové opery Ostrava atd.). K pronájmu by byly určeny i  menší salónky, či nahrávací studio. V budově se bude nacházet také kavárna a restaurace.

Co je ideální prostor pro symfonickou hudbu?
VIDEO ZDE