Janáčkova filharmonie OstravaKoncertyR3: Lyrický večer se Šeherezádou

R3: Lyrický večer se Šeherezádou

Program:
Edvard Grieg:
Lyrické kusy (výběr) změna
Z časů Holbergových, suita ve starém stylu op. 40                                           

Felix Mendelssohn-Bartholdy: Písně beze slov (výběr)
Kniha 1 op. 19  č. 1  E Dur    Andante con moto  (Sladká vzpomínka)
Kniha 1 op. 19  č. 3  A Dur    Molto allegro e vivace (Lovecká píseň)
Kniha 2 op. 30  č. 6  fis moll  Allegretto tranquillo (Píseň benátského gondoliéra)
Kniha 4 op. 53  č. 2  Es Dur  Allegro non troppo (Vlněný mrak)
Kniha 3 op. 38  č. 2  c moll    Allegro non troppo (Ztracené štěstí)
Kniha 5 op. 62  č. 1  G Dur    Andante espressivo (Jarní vánek)
Kniha 6 op. 67  č. 2  fis moll   Allegro leggiero (Ztracené iluze)

Nikolaj Rimskij-Korsakov: Šeherezáda op. 35 (arr. P. Gilson)

 

Účinkuje:
Simon Trpčeski – klavír

Program recitálu vynikajícího makedonského pianisty Simona Trpčeského je zaměřen na 19. století, tedy hudební romantismus v rozličných podobách.

Suita Z časů Holbergových, která je velkým Griegovým „hitem“, byla psána na objednávku. Původní verzi pro sólový klavír, kterou na koncertě vyslechneme, přepracoval autor do orchestrální podoby a vznikla tak jedna z nejpozoruhodnějších skladeb 19. století pro smyčcový orchestr. Skladba byla zkomponována v roce 1884 ke dvoustému výročí narození „Moliera severu“, dramatika Ludviga Holberga pocházejícího stejně jako Grieg z norského Bergenu.

Mendelssohn je dalším ze zástupců období romantismu v jeho nejčistší podobě. Mendelssohnovy Písně beze slov jsou krátké a příjemné klavírní skladby, na výběr je 8 svazků a 48 kusů.

Korsakovova Šeherezáda se na ostravském pódiu objevuje celkem pravidelně. Jedná se totiž o jednu z nejzajímavějších, ale na druhé straně také nejobtížnějších skladeb pro symfonický orchestr. Ovšem ve verzi pro sólový klavír ji Ostrava zažije možná poprvé – tedy jedinečná možnost nahlédnou na toto pozoruhodné dílo inspirované pohádkami Tisíce a jedné noci, plné exotiky a orientálních melodií trochu z jiné strany. Šeherezádu upravil pro čtyřruční klavír sám autor, dvouruční verze je pak dílem belgického skladatele Paula Gilsona.

Makedonský klavírista Simon Trpčeski se etabloval jako jeden z nejpozoruhodnějších hudebníků posledních let. Často vystupuje na sólových koncertech ve Velké Británii s Londýnskou symfonií, Symfonií města Birmingham, orchestrem Philharmonia, Královským orchestrem Liverpoolu a orchestrem Londýnské filharmonie. Dále koncertoval s prestižními orchestry Royal Concergebouw, Orchestrem Rotterdam, Ruským národním orchestrem a orchestrem moskevského divadla Bolšoj těatr, symfonickým orchestrem NDR Sinfonieorchester Hamburg, DSO a RSO Berlín. Dále s orchestry WDR Kolín, Royal Stockholm, Oslo, Bergen, Gothenburg, Helsinky, Petrohrad, s Národním francouzským orchestrem, orchestrem Galicia, EUYO, New York, Chicago, Boston, Cleveland, Philadelphia, Pittsburgh a s Filharmonickým orchestrem Los Angeles.
Spolupracuje s mnoha výraznými dirigenty, jako jsou L. Maazel, A. Pappano, V. Petrenko, V. Ashkenazy, G. Dudamel, Ch. Dutoit, V. Jurovskij, S. Oramo, J. P. Saraste, T. Dausgaard, A. Nelsons, K. Urbanski, J. Hrůša a další. Jako vynikající sólový klavírista odehrál také koncerty ve významných městech kultury jako New York, San Francisco, Los Angeles, Washington, Londýn, Paříž, Mnichov, Hamburk, Dublin, Lisabon, Praha a Tokio.
Během sezóny 2017/18 bude znovu koncertovat se Symfonií San Francisco (tentokrát pod taktovkou E. Gardnera), na galakoncertech Symfonie St. Louis (diriguje D. Robertson), s CBSO (V. Sinajisky), se Symfonickým orchestrem Nového Zélandu (J. Martin) a s orchestrem Tonhalle z Curychu se vydá na turné (L. Bringuier). Dále vystoupí se Symfonií Stavanger (C. Macelaru), Teatro San Carlo, Skotskou symfonií BBC, Tasmánskou symfonií, Orchestrem Ulster, Slovinskou filharmonií a dalšími. Na podzim roku 2017 zahájil jako hostující umělec sérii různorodých vystoupení v londýnské Wigmore Hall (sólové vystoupení s violoncellistou D. Muller Schottem nebo debut s vlastním projektem inspirovaným folklórem Makedonie s názvem Makedonissimo na oslavu hudby, kultury a lidu své rodné země).
Pokračuje v prezentaci „vzrušujícího“ (podle webu Classical Source) repertoáru společně se symfonickými orchestry Londýna a Chicaga a vystupuje i na turné s Královskou filharmonií Stockholm, s orchestrem Orchestre de le Suisse Romande, Královským národním skotským orchestrem, Nizozemskou filharmonií ve velmi úspěšném vystoupení živě přenášeném po internetu z amsterdamské Concertgebouw, kdy byl na programu Rachmaninovův klavírní koncert č. 3. Dále koncertoval s Národním katalánským orchestrem, Staatskapelle Weimar, Hannoverskou operou, vystupoval na turné s HR Frankfurt a Drážďanskou filharmonií, objevil se i na galakoncertě rozhlasové stanice Classic FM v londýnském sále Royal Albert Hall a také na slavnostním otevření nové koncertní síně v makedonském Skopje s V. Ashkenazym a Makedonským filharmonickým orchestrem. Dále odehrál sólová a komorní vystoupení v síni Festspielhaus Baden-Baden v Německu a v kolumbijské Bogotě v Teatro Mayor.
Pro vydavatelství EMI nahrál v roce 2002 díla od Čajkovského, Scriabina, Stravinského a Prokofjeva a zvítězil v kategorii Výběr editora a Nejlepší debutové album v soutěži Gramophone Awards. Po stejně úspěšných nahrávkách klavírních skladeb od Rachmaninova, Chopina a Debussyho, které opět vydalo vydavatelství EMI, byla v březnu 2012 vydána nahrávka Wigmore Hall Live, již deník The Telegraph ihned označil za Album týdne v kategorii vážná hudba. Jeho sólové vystoupení z londýnské Wigmore Hall v červenci 2014 bylo také vydáno pod označením Wigmore Hall Live.
V letech 2010–2011 nahrál všechny čtyři Rachmaninovy klavírní koncerty a Rapsódii na Paganiniho téma s Vasilijem Petrenkem a Královským filharmonickým orchestrem Liverpool, které vydavatelství Avie vydalo na dvou samostatných discích. Obě tyto nahrávky byly oceněny rozhlasovou stanicí Classic FM, časopisem Gramophone v kategorii Výběr šéfredaktora a časopisem Diapason v kategorii Diapason d’Or. Po podobně úspěšném albu s koncerty Čajkovského jeho nejnovější CD s nahrávkou Prokofjevova prvního a třetího klavírního koncertu označil britský deník The Guardian za „výbušné“ a toto album opět získalo ocenění Diapason d’Or v září 2017. Trpčeski ho nahrál s Petrenkem a Královskou filharmonií Liverpool.
Narodil se roku 1979 v Makedonské republice. V dosavadní kariéře získal ceny na mezinárodních klavírních soutěžích ve Velké Británii, Itálii a České republice. V letech 2001–2003 byl členem programu BBC New Generation Artists pro mladé umělce a v květnu roku 2003 obdržel od britské Královské filharmonické společnosti Cenu pro mladé umělce. V prosince 2009 mu makedonský prezident H. E. Gjorge Ivanov udělil Prezidentský řád Makedonie za zásluhy, což je vyznamenání určené pro zahraniční i domácí osobnosti, které se zasloužily o propagaci Makedonie v zahraničí.
V září 2011 jako první v historii obdržel titul Národní umělec Makedonské republiky. Je absolventem Hudební školy na Univerzitě sv. Cyrila a Metoděje v makedonském Skopje, kde studoval u Borise Romanova. Ve stejném městě také žije s rodinou.