Camerata Janáček

Komorní orchestr Camerata Janáček vznikl na sklonku roku 1998. Jeho smyčcový základ tvoří 13 hudebníků, předních hráčů Janáčkovy filharmonie Ostrava. Příležitostně, pokud to vyžaduje partitura uváděného díla, je orchestr doplňován o cembalo nebo dechovou sekci či bicí nástroje. Repertoár obsahuje skladby všech slohových období od barokní hudby až po díla soudobých skladatelů.

Charakteristickými rysy hudebního projevu tohoto tělesa jsou nejen svěží muzikalita, ale také precizní technické vypracování a tónová kultura. Tyto kvality orchestr pravidelně prokazuje na svých koncertech v České republice i v zahraničí. Soubor vystoupil například na Velikonočním festivalu duchovní hudby v Brně (1999), na festivalu Janáčkův máj (2003, 2007) a na Svatováclavském festivalu (2005, 2007, 2008) v Ostravě, ale také v abonentním cyklu České filharmonie „České komorní orchestry“ ve Dvořákově síni pražského Rudolfina (2003) či na festivalu Smetanova Litomyšl (2005), Struny podzimu v Praze (2002) a Viva il canto v Těšíně. Orchestr koncertoval v Jižní Koreji (turné 1998), Rakousku (1999), Itálii (2000), Španělsku (dvě velká turné 2000, 2002), Polsku (2003, 2005, 2006, 2007, 2008), Belgii (turné 2006) a Nizozemsku (koncert v komorní řadě Amati Ensemble Maastricht – 2006, 2010). Spolupracoval i s významnými českými sólisty, například s kytaristou Lubomírem Brabcem, houslisty Pavlem Šporclem, Václavem Hudečkem, Ivanem Ženatým, Jiřím Vodičkou, Martinou Bačovou, Petrem Macečkem, cellistou Jiřím Hanouskem, sopranistkou Martinou Jankovou, klavíristou Lukášem Vondráčkem, Martinem Kasíkem, harfistkou Janou Bouškovou, ale i se sólisty zahraničními (Viktoria Jagling – violoncello, Gill Sharon – housle, Nataša Veljkovič – klavír a další). Pravidelně vystupuje v komorní řadě koncertů JFO.

Orchestr natáčí pro Český rozhlas (v poslední době nahrávky Mendelssohnových raných symfonií, které vzbudily velmi pozitivní ohlas) a spolupracuje s televizí Noe. V roce 2006 Camerata vydala své druhé CD nazvané „Dvě velká M“ (2006), kde uvádí v konfrontaci známé i méně známé skladby W. A. Mozarta a B. Martinů. První CD obsahovalo nahrávky symfonií vlámského klasicistního mistra Pietera van Maldereho a vyšlo v roce 2000. V roce 2009 natočil orchestr v rámci haydnovského výročí spolu s vídeňskou klavíristkou srbského původu Natašou Veljkovič CD uvádějící tři klavírní koncerty Josepha Haydna. (GRAMOLA – Rakousko). V roce 2010 vyšlo orchestru již čtvrté CD s dvěma ranými koncerty Felixe Mendelssohna–Bartholdyho (houslovým koncertem d moll a klavírním koncertem a moll se sólisty Martinou Bačovou – housle a Martinem Kasíkem – klavír) pro RADIOSERVIS- Praha. V červnu 2008 spolu s Martinou Bačovou vystoupila ve slovenské Dunajské Stredě na významném koncertě v rámci česko-slovenského projektu „Zámecké koncerty“. Tento koncert byl v přímém přenosu vysílán Českým rozhlasem na stanici Vltava a Slovenským rozhlasem na stanici Devín.

Umělecký vedoucí houslista Pavel Doležal patří ke střední generaci českých hudebních interpretů. Jeho rodištěm je Ostrava. Již během studií (Janáčkova konzervatoř v Ostravě, Akademie múzických umění v Praze) se úspěšně zúčastnil několika národních i mezinárodních interpretačních soutěží (například je dvojnásobným vítězem mezinárodní houslové soutěže Beethovenův Hradec.) Od roku 1989 je členem Janáčkovy filharmonie Ostrava, kde v současnosti zastává funkci koncertního mistra. Pavel Doležal se pravidelně věnuje komorní a příležitostně sólové hře (naposled v roce 2008 spolu s Martinem Kasíkem a Jiřím Hanouskem v Beethovenově Trojkoncertu za doprovodu JFO). Jako koncertní mistr a komorní hráč absolvoval celou řadu koncertních turné jak po Evropě, tak po Asii (Japonsko, Jižní Korea, Tchaj-wan) severní Americe (USA) a Austrálii. Od roku 1998 je uměleckým vedoucím a sólistou Cameraty Janáček, řadu let působil pedagogicky na Janáčkově konzervatoři v Ostravě.