Janáčkova filharmonie OstravaKoncertyB1: Zahájení Hudebního maratonu 

B1: Zahájení Hudebního maratonu 

Program:

Luboš Fišer
Patnáct listů podle Dürerovy Apokalypsy

Antonín Dvořák
Koncert pro housle a orchestr a moll op. 53

Leoš Janáček
Monolog a modlitba Jenůfy z opery Její pastorkyňa

Leoš Janáček
Věčné evangelium

 

 

Účinkují:
Jan Mráček – housle
Kateřina Kněžíková – soprán
Ľudovít Ludha – tenor
Český filharmonický sbor Brno
Petr Fiala – sbormistr
Janáčkova filharmonie Ostrava
Heiko Mathias Förster – šéfdirigent JFO

Hvězda nejmladší houslové generace Jan Mráček přednese romanticky rozevlátý koncert Antonína Dvořáka, jehož pevné duchovní ukotvení mu pomohlo překonat nejednu životní strázeň a který za každé své dílo v partituře děkoval Bohu. Oproti tomu Janáčkův duchovní svět je tajemný a z teologického hlediska komplikovanější. Janáčkovské vokální vyvrcholení večera spojí vroucí recitativní zhudebnění české verze nejvýznamnější mariánské modlitby Salve Regina, kterou Janáček vkládá do úst obavami ztrápené a naději zoufale hledající Jenůfě, a zvukově pestré ztvárnění odvážné Vrchlického nadkonfesní vize Věčného evangelia.
Sugestivní Dürerovy dřevořezy doprovázejí biblickou Apokalypsu a Luboši Fišerovi se v roce 1965 staly inspirací k vytvoření efektně děsivé orchestrální plochy.

Jan Mráček patří mezi výrazné osobnosti mladé generace našich houslistů. Plzeňský rodák se objevil na pódiu pražského Rudolfina v cyklu Josef Suk uvádí mladé talenty už ve 13 letech. Úspěchy pak slavil v několika soutěžích, roku 2010 získal 2. cenu na soutěži Pražské jaro a v roce 2014 vyhrál soutěž Fritze Kreislera ve Vídni. Spolupracuje s Václavem Hudečkem a působí jako asistent na jeho akademii. Momentálně studuje ve Vídni a koncertuje v Evropě i Americe. „Spousta muzikantů to dělá tak, že zahraje skladbu podle not a nejlépe stejně, jako někdo významný před ním. Já jsem naopak přesvědčen, že by v interpretaci měla být osobnost hudebníka, přijde mi to přirozené.  V roce 2015 jsem například hrál s olomouckou filharmonií sedmkrát v sedmi dnech Dvořákův houslový koncert a snažil jsem se ho hrát sedmkrát jinak. Osobně tedy dávám přednost muzikalitě. Technika se dá naučit,“ říká Mráček, který v Ostravě jistě najde další interpretační možnosti Dvořákova Houslového koncertu.