Janáčkova filharmonie OstravaE1: Rande s hornou, pianem a houslemi

E1: Rande s hornou, pianem a houslemi

Program:
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert pro lesní roh a orchestr č. 2 Es dur K 417

Viktor Kalabis
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 op. 12

Mieczysław Karłowicz
Koncert pro housle a orchestr A dur op. 8

Richard Strauss
Don Juan, symfonická báseň op. 20 TrV 156

 

Účinkují:
Zuzana Meierová – lesní roh
Andrzej Molin – klavír
Roksana Kwaśnikowska – housle
Janáčkova filharmonie Ostrava
Joseph Bastian – dirigent

První koncert s mladými interprety, který je součástí akce Polské dny v Ostravě, přináší trojici kontrastních sólových koncertů: hornový od věčně veselého Mozarta, klavírní od stále neklidného Kalabise a houslový od bytostného romantika Karłowicze. Straussův výbušně velkolepý Don Juan všechny popsané tendence spojí do jednoho mohutného orchestrálního víru. Premiéra Dona Juana se konala 11. listopadu 1889 ve Výmaru, kde Strauss působil jako dvorní kapelník a řídil orchestr výmarské opery. Dílo, které Strauss zkomponoval v pouhých 24 letech odstartovalo jeho úspěšnou mezinárodní kariéru. Dva dny po premiéře Strauss řekl: „Tak tedy – Don Juan měl velký úspěch, znělo to úžasné a šlo velmi dobře. A vyvolalo to u publika pro Výmar nezvyklou bouři potlesku.“ Polsko nemá díky Karłowiczovi zastoupení jen v programu koncertu, ale také mezi sólisty. Do Ostravy přijede právě Karłowiczůw Houslový koncert provést mladá talentovaná houslistka Roksana Kwaśnikowska, studentka Uniwersyteta Muzycznego Fryderyka Chopina ve Varšavě.

Akce se koná u příležitosti Polských dní v Ostravě a v rámci Evropského roku kulturního dědictví. Polské dny v Ostravě probíhají ve dnech 28. 10. – 11. 11. 2018

Zuzana Meierová se narodila 26. 4. 2000. S rodiči žije už 18 let v Hronově, kde absolvovala své první hudební krůčky na místní ZUŠ. Už v šesti letech se začala učit hrát na klarinet, ale o tři roky později přešla na jiný nástroj, konkrétně lesní roh, kterému zůstala věrná dosneška. V současné době již čtvrtým rokem studuje hru na tento nástroj na pražské konzervatoři u Petra Hernycha. Minulý rok získala první cenu na Mezinárodní soutěži v polské Vratislavi a letos se zúčastnila prvního kola  mezinárodní soutěže Pražské jaro.

Andrzej Molin začal svou hudební kariéru hrou na bicí nástroje a keyboard na ZUŠ v Českém Těšíně. Po několika letech vyměnil bicí na klavír a celý 1. cyklus absolvoval během čtyř let. Pokračoval ve studiu klavíru na hudebním Gymnáziu (v rámci Janáčkovy konzervatoře) v Ostravě ve třídě M. Farana. Od roku 2014 studuje obor Hudební teorie na HAMU pod vedením V. Tichého aj. Bezděka. JKGO ukončil v roce 2015. V září 2016 nastoupil na Fakultu umění Ostravské univerzity, kde nyní (souběžně s HAMU) studuje klavír ve 3. ročníku pod vedením E. Novotné. Ve školním roce 2015/2016 pracoval jako učitel klavíru na ZUŠ v Karviné.
V oboru hra na elektronické nástroje je jeho největším úspěchem cena za nejlepší výkon v kategorii na soutěži Konfrontace v Karviné v roce 2008. V roce 2011 získal 3. cenu na soutěži ProBohemia Ostrava. V roce 2017 se zúčastnil Mezinárodní interpretační soutěže v anglickém Windsoru, o rok později v italském San Donà di Piave. Již od základní školy doprovázel dětský pěvecký sbor TRALLALA, se kterým bojoval na vybraných tuzemských i mezinárodních soutěžích (mj. v Belgii, Bulharsku, Polsku). Několikrát také obdržel cenu na mimořádný klavírní doprovod.
Účastnil se klavírních kurzů a konzultací u skvělých klavíristů (Ivan Klánský, Eugen Indjic, Ivo Kahánek, Martin Kasík, Eliška Novotná, Lukáš Michel, Xenie Hranická ad.).
Spolupracuje s pianistou Tomášem Vránou, se kterým od roku 2011 pořádá výchovné koncerty pro ZŠ, ZUŠ a veřejnost. Jedná se především o hudebně-dramatické představení „Dějiny hudby v kostce“, ve kterém během 45 minut seznámí diváky s historií klasické hudby od pravěku až po současnost. V současnosti vzniká YouTube kanál s názvem „Vrámoll“ – od ledna 2019 budou sdílet krátká videa o dějinách vážné hudby. Od roku 2014 pravidelně organizuje adventní koncerty Apoštolské církve Křesťanské centrum v Českém Těšíně.

Roksana Kwaśnikowska je absolventkou Hudební akademie Fryderyka Chopina ve Varšavě (pod vedením J. Staniendy). Je laureátkou mnoha národních i mezinárodních soutěží (např. Mezinárodní hudební soutěž K.  Szymanowského v Katovicích, soutěže M. Spisaka v Dąbrowie Górniczej, Beethovenův Hradec, Mezinárodní soutěže T. Wrońskiego ve Varšavě, soutěže pro mladé umělce P. Konjovica v Bělehradě, soutěže P. Hindemitha v Berlíně a dalších).
Jako sólistka se představila společně s NOSPR, s filharmoniemi ve Lvově, Krakově Koszalině, s orchestrem „Wratislavia” nebo s Baltic Neopolis Orchestra. Vystoupila na různých festivalech např. Letní koncerty na Grochowskiej ve Varšavě, Festival H. Wieniawskiego, Kyoto International Music Students Festival v Japonsku, Večery
v Arsenalu ve Vratislavi, Chopiniana a další. Vystoupila rovněž na koncertech z cyklu „Středa mladých” v komorním sále NOSPR v Katovicích. Hrála také na polském konzulátě v New Yorku a dvakrát vystoupila v Carnegie Hall. Koncertovala ve Francii, Estonsku, Česku, Německu, Švýcarsku, Rakousku, Kanadě, Číně a Jižní Koreji. Zúčastnila se celé řady mistrovských kurzů (Morningside Music Bridge v Calgary, International Summer Academy of the mdw, International Summer Academy Cervo), na nichž zdokonalovala své umění pod dohledem vynikajících houslistů (Jan Stanienda, Stephan Picard, Dora Schwarzberg, Lieke te Winkel, Gidon Kremer).
Její láska k houslím se neomezuje pouze na sólovou hru. Aktivně a s velkou chutí se věnuje také komorní hudbě. Když vchází na pódium je jejím nejupřímnějším přáním předávat emoce obsažené v hudběOd roku 2013 je členkou Chopin Piano Quintet, s nímž v roce 2016 nahrála CD s díly Schumanna a Šostakoviče. Od letošního roku je členkou Uncover Soloists a také koncertním mistrem Chopin Chamber Orchestra. Kromě ocenění města Koszalin získala také stipendium fondu Pro Polonia Society. Od roku 2017 působí jako pedagog na Hudební akademii Fryderyka Chopina ve Varšavě.

Kariéra francouzsko-švýcarského dirigenta Josepha Bastiana velice rychle vygradovala a dnes patří k nejrespektovanějším talentům mladší generace, je vysoce hodnocen pro svou „naprostou přesnost a klidný, mistrovským přístup, pozoruhodný cit pro partnerství, které vytváří s orchestrálními hudebníky (Blickpunkt Nienburg).Bývalý bass trombonista Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks (BRSO) (2004-2017), se v únoru 2016 dostal do centra mezinárodní pozornosti, kdy na poslední chvíli převzal taktovku po indisponovaném Robinu Ticciatim na třech abonentních koncertech. Stalo se tak s požehnáním šéfdirigenta a Bastianova mentora Marisse Jansonse. Náročný program s díly Brahmse, Berga a Elgara zvládl Bastian jako dirigent velice suverénně a „dokázal tento neočekávaný debut přetavit na umělecký triumf“ (Abendzeitung München). Narodil se ve Francii ve francouzsko-švýcarské rodině, hudební cestu začal studiem hry na violoncello, a trombon a také skladby. Po absolutoriu studia hry na trombon na Hudební akademii v Saaru, než nastoupil do funkce prvního hráče na bass trombon do BRSO, působil jako člen Gustav Mahler Youth Orchestra pod vedením C. Abbada a P. Bouleze a Orchestra of the Academy of the Munich Philharmonic. Během svého působení v orchestru (období, které mu umožnilo pozorovat různé techniky zkoušení a styly dirigování mnoha světových dirigentů) už byl pod dohledem svého mentora M. Jansonse při dirigentských kurzech a úzce s ním spolupracoval jako pomocný dirigent. Pracoval také jako asistent D. Hardinga (BR Choir,Symphony Orchestra, and Academy) a Vladimira Jurowského (London Philharmonic Orchestra), přičemž absolvoval i mistrovské kurzy u B. Haitinka (Festivalové struny Lucerne), J. Panuly (Noord Nederlands Orkest) a D. Zinmana (Tonhalle-Orchester Zürich). Své schopnosti dále rozvíjel jako hlavní dirigent Abaco-Orchestra of the University Mnichov (2011-2018), kdy s ním absolvoval turné po hlavních evropských koncertních domech, jako je např. Musikverein ve Vídni. V roce 2016 získal prestižní cenu Neeme Järvi na Gstaad Menuhin Festival & Academy (2016) a během sezóny 2016/2017 se zúčastnil mezinárodního turné s Gstaad Festival Orchestra. Letos na jaře  se rozhodl opustit pozici prvního bass trombonu, aby se plně věnoval rychle se rozvíjející kariéře dirigenta.Mezi vrcholy sezóny 2017/2018 patřily úspěšné debuty s Bremer Philharmoniker, Orchestre Philharmonique de Liège a Orchestre Philharmonique du Luxembourg. V březnu 2018 opětovně s velmi pozitivním kritickým ohlasem řídil tři koncerty BRSO – tentokrát nahradil A. Blocha – s programem, který zahrnoval světovou premiéru houslového koncertu F. Högberga.V sezóně 2018/2019 se znovu objevil v BRSO, s nímž zahájil sezónu při finále prestižní Mezinárodní hudební soutěže ARD a dirigovat bude i závěrečný koncert sezóny. Debutuje u Bamberger Symphoniker a HR-Sinfonieorchester a poprvé opustí kontinent při svém asijském debutu s Yomiuri Nippon Symphony Orchestra. Vedle hlavního symfonického repertoáru spojeného s úsilím uvádět současná díla se zajímá také o historicky poučenou interpretaci.