Janáčkova filharmonie OstravaKoncertyE1: Večer pěti koncertů

E1: Večer pěti koncertů

Milé dámy, vážení pánové,

chtěli bychom Vás upozornit na změny, které jsme z provozních důvodů museli udělat v programu i v termínech koncertního cyklu Jeunesses musicales.
Na tomto koncertě nahradí kytaristu Jakuba Sivka, který měl přednést Rodrigovu skladbu Fantasía para un gentilhombre, Indi Stivín, v jehož podání zazní Kusevického Koncert pro kontrabas.
Druhou změnou je posunutí termínu druhého koncertu cyklu. Ten se uskuteční už 19. ledna 2017 (původní datum konání bylo 2. března 2017). A na tomto koncertě vystoupí Jakub Sivek s Rodrigovou skladbou.
Změny jsou důsledkem posunutí termínu odjezdu Janáčkovy filharmonie na zájezd do Španělska (koncerty v Bilbau 4. a 5. března 2017).

Velice se omlouváme za způsobené komplikace.

Program:

Sergej Kusevickij: Koncert pro kontrabas a orchestr fis moll
Richard Strauss: Koncert pro hoboj a malý orchestr D dur TrV 292
Alexandr Glazunov: Koncert pro alt saxofon a smyčcový orchestr Es dur op. 109
Arthur Honegger: Koncert pro violoncello a orchestr
Sergej Prokofjev: Koncert pro klavír a orchestr č. 1 Des dur op. 10

Účinkují:

Indi Stivín – kontrabas
Denisa Bílá – hoboj
Magdaléna Malíková – saxofon
Paulína Glacová – violoncello
Nino Bakhradze – klavír
Janáčkova filharmonie Ostrava
Robert Kružík – dirigent

 

Kusevickij, který se narodil roku 1874 do ruské židovské rodiny profesionálních hudebníků, byl vyhledávaným sólistou na kontrabas, posléze dirigentem a také méně známým skladatelem, zkomponoval skladbu ještě jako činný instrumentalista v roce 1902. Pozoruhodné na ní je to, že skladatel téměř nevyužívá basových poloh nástroje. Druhá skladba je Straussovou uměleckou reakcí na konec 2. světové války. Do šťastné minulosti zahleděný koncert, v němž není ani známky po tragice právě prožívaných dní. Třetím do party sólových nástrojů je altsaxofon. Glazunov skladbu, v níž se naplno projevilo jeho mistrovství orchestrace, vytvořil kupodivu 2 roky před smrtí, kdy kvalita ostatních děl už byla neblaze ovlivněna nadměrnou konzumací alkoholu.  Následovat bude Violoncellový koncert Arthura Honeggera,  švýcarského skladatele žijícího převážně v Paříži, jehož nejhranějším dílem je nejspíš orchestrální skladba Pacific 231, která imituje zvuk parní lokomotivy. Chybět nemůže klavír. Prokofjev svůj první koncert pro klavír složil ve 20 letech. Byl také jeho interpretem při absolventském koncertu na konzervatoři: „…Nevolil jsem klasický koncert, ale svůj vlastní. S klasickým koncertem bych asi nemohl své konkurenty předhonit, vlastní by mohl mé examinátory vzhledem k jeho novodobé technice zmást. Nemohli by prostě přijít na to, že se snažím je doběhnout. Na druhé straně, kdybych při zkoušce propadl, nebyla by to ostuda, poněvadž by nebylo zřejmé, zda je to špatným koncertem, nebo mou špatnou hrou…“ Při zkoušce prospěl a jeho koncert se stal efektní součástí virtuózního koncertního repertoáru mnoha dalších světový pianistů.