Janáčkova filharmonie OstravaE2: Virtuozita romantiků

E2: Virtuozita romantiků

Program:

Josef Gabriel Rheinberger: Koncert pro varhany a orchestr č. 2 g moll op. 177
Robert Schumann: Koncert pro klavír a orchestr a moll op. 54
Johannes Brahms: Symfonie č. 2 D dur op. 73

Účinkují:

Vojtěch Trubač – varhany
Johanna Haniková – klavír
Janáčkova filharmonie Ostrava
Marek Šedivý – dirigent

Vojtěch Trubač rozezní varhany Rheinbergerovou nádhernou muzikou

Kolik znáte skladatelů-varhaníků? Je jich mnoho? Lichtenštejnského skladatele Josefa Gabriela Rheinbergera z období romantismu jste možná dlouho přehlíželi nebo spíše neměli příležitost si jeho tvorbu kde poslechnout. Jeho varhanní koncert č. 2 patří mezi utajené skvosty romantismu. A právě on zazní na koncertě Janáčkovy filharmonie 18. února od 18 hodin v sále Domu kultury města Ostravy. Sólového varhanního partu se ujme mladý, nadaný varhaník Vojtěch Trubač, kterému jsme položili několik otázek.

Vaše cesta k varhanám?

Tak jak je u spousty varhaníků obvyklé, dostal jsem se k varhanám díky klavíru, na který hraji od malička. V šesti letech jsem začal navštěvovat ZUŠ, nejdříve ve Frenštátě pod Radhoštěm a poté ve Valašském Meziříčí. Když mi bylo 10 let, naskytla se vhodná příležitost a poprvé jsem měl možnost hrát na varhany při bohoslužbě. Varhany mě okamžitě okouzlily a já začal o nich více uvažovat. Zanedlouho byl na hudební škole ve Valašském Meziříčí otevřen obor hry na varhany a já jsem se stal jedním z prvních žáků tohoto nového oboru. Studium hry na varhany jsem přidal ke klavíru, ale postupem času jsem začal dávat varhanám přednost a po přestupu na Janáčkovu konzervatoř a Gymnázium v Ostravě se staly mým hlavním oborem.

Varhany obyčejný smrtelník doma nemá, kde cvičíte a jak často?

Když jsem byl menší, měl jsem možnost několikrát týdně cvičit přímo v kostele. Později rodiče začali zvažovat pořízení digitálních varhan. A potom to už šlo, z mého pohledu, celkem rychle. V rámci rodinného výletu jsme vyrazili vybrat vhodný nástroj do německého Baunatalu, kde je největší prodejna s digitálními varhanami ve střední Evropě. Vzpomínám, že tolik varhan na jednom místě jsem nikdy předtím neviděl. Jeden model jsme si vybrali, objednali a za tři měsíce již stály v našem obývacím pokoji krásné nové dvoumanuálové varhany. Oproti jiným smrtelníkům mám tedy možnost cvičení na nástroj o dost jednodušší. Samozřejmě – nástroj samotný z nikoho umělce neudělá. Hru cvičím i ve škole ve volných hodinách.

V Ostravě uvedete Rheinbergerův Varhanní koncert, proč zrovna tuto skladbu?

S návrhem varhanního koncertu Josefa Rheinbergera přišel minulý rok můj pedagog Lukáš Hurtík, a já jsem mu za výběr skladby vděčen. Varhany s doprovodem orchestru nejsou v koncertních sálech příliš obvyklé, a proto jsem velice rád, že mohu tuto skladbu spolu s Janáčkovou filharmonií publiku představit. Podle mého názoru je koncert příkladem dokonalé spolupráce orchestru a majestátních varhan. Samotný koncert je třívětý. Po první větě, která svým velkolepým charakterem odhaluje náladu celého koncertu, následuje lyrická, zpěvná a vroucí druhá věta. Celý koncert uzavírá poslední věta se svými kontrastními celky a hymnickým závěrem pléna varhan a celého orchestru. Nádherná muzika…

Jak dlouho jste ji cvičil?

Přesný čas nedokážu říci. S určitými přestávkami (které jsem vyplnil nacvičením jiných varhanních skladeb) to trvá více než rok. Množství času, které této skladbě věnuji, samozřejmě postupně stoupá. Vystoupení s orchestrem je pro mě vždy velkou výzvou.

Co dalšího Vás čeká v roce 2016?

Mým hlavním cílem je zvládnout nadcházející maturitní zkoušku. Varhany a klavír mě každým dnem provázejí a již nyní vím o účasti na mistrovských kurzech např. pod vedením varhaníka Petera Planyavskeho. Čeká mě také varhanní festival s hosty ze Slovenska a v září se představím v rámci varhanních půlhodinek v Brně na nově postavených varhanách švýcarské firmy Mathis v jezuitském kostele Nanebevzetí Panny Marie. Nicméně zvládnout zkoušku z dospělosti je pro mne jednou z priorit.

Johanna Haniková se do Schumannova koncertu zamilovala na první poslech

Kromě zmíněné Rheinbergerovy skladby na koncertě ještě uslyšíte Schumannův klavírní koncert. Ten je na rozdíl od prvně jmenovaného díla, dílem velice dobře známým a interpretovaným opravdu často. Schumann je jedním ze skladatelů-puntičkářů. Před tímto klavírním koncertem napsal další 3, žádný z nich ale nedokončil. Spokojen byl jen s tímto posledním, který vyslechnete v podání studentky pražské Akademie múzických umění Johanny Hanikové.

Pamatujete si na svůj první kontakt s klavírem?

Své hudební začátky znám jen z fotek, které jsou starší, než moje paměť. Byla jsem velmi neposedné batole, které vydávalo pořád nějaké zvuky a ohrožovalo tátovy housle. Klavír přece jen není tak křehký nástroj, měli jsme jej doma, takže jsem se na něm mohla vyřádit.

Kdybyste nehrála na klavír, který jiný hudební nástroj by Vás lákal a proč?

V dětství jsem hrávala na zobcovou flétnu. Moc mě to bavilo a dnes musím říct, že vzhledem k mé velké lásce k barokní hudbě docela lituji, že jsem v podstatě úplně přestala, ale za klavír bych neměnila. A taky jsem chtěla být dirigentka, ale tato touha naštěstí nikdy nepřekročila práh mého pokoje.

Čím Vás Schumannův koncert zaujal?

Patří mezi stěžejní díla klavírní literatury a navíc to byla láska na první poslech :-). Robert Schumann psal tento koncert jako svatební dar pro svou budoucí ženu Kláru. Cítím v něm velké vášnivé gradace, které mám obecně v hudbě velmi ráda, obrovskou energii a silný příběh se šťastným koncem.  Jsem moc ráda, že mám příležitost tuto skladbu hrát ve svých necelých dvaadvaceti letech. Jak je známo, jejich příběh šťastně nedopadl, ale tenkrát, když koncert vznikal, tomu ještě oba věřili.

Cvičila jste jej dlouho? A budete jej hrát i na dalších koncertech?

Začala jsem si ho „listit“ už na konzervatoři, ale k důkladnějšímu nastudování jsem se dostala až před rokem, a teď se k němu opět ráda vracím. Kromě provedení s Janáčkovou filharmonií si zahraji tento koncert za doprovodu Filharmonie Bohuslava Martinů, v rámci cyklu Talentinum 2016. Další sen se mi splní 6. října, kdy budu hrát s Moravskou filharmonií Olomouc Beethovenův klavírní koncert c moll a mimo tyto splněná přání mě čekají dvě velké mezinárodní soutěže – Pražské jaro a Mezinárodní smetanovská klavírní soutěž.

 Večer uzavře Brahmsova Symfonie č. 2. Samotný autor o ní prohlásil: „Ta symfonie je tak melancholická, že to možná nebudete schopni unést. Ještě jsem nikdy nenapsal nic tak krásného a zároveň smutného.“

Dirigent Marek Šedivý se těší, že konečně trochu více pozná Ostravu

Marek Šedivý, který bude řídit Janáčkovu filharmonii na tomto koncertě, patří do mladé generace dirigentů. Může se už ale pochlubit asistencí dirigenta v inscenaci Wagnerovy opery Tristan a Isolda v Canadian Opera Company v Torontu nebo nahrávání dvou Beethovenových klavírních koncertů s BBC Symphony Orchestra.

Už jste se někdy profesně či soukromě ocitl v Ostravě? Pokud ano, tak co Vás zaujalo?

V Ostravě jsem už několikrát byl, ale vlastně vždy jen tak krátce, že jsem neměl moc možnost město poznat blíže. Spíš ho znám z vyprávění svého dědečka (Dalibora Jedličky), který zde byl v angažmá v opeře a ztvárnil mnoho hlavních rolí. V Ostravě se také narodila moje maminka. Takže se těším, že toto město konečně poznám!

Sám ve svých 28 letech patříte k nejmladší generaci umělců. Na ostravském koncertě budete spolupracovat se sólisty, kteří dokonce ještě studují. Je to pro Vás výhoda (např. vzhledem ke generační spřízněnosti) nebo spíše nevýhoda (jejich nedostatek zkušeností s velkým orchestrem)?

Mnohokrát jsem již s velmi mladými sólisty spolupracoval a vždy to bylo moc příjemná práce, často bych ani nepoznal, že danou skladbu hrají poprvé s orchestrem a vůbec není znát jejich nezkušenost. Po pravdě řečeno ani nevnímám rozdíl v komunikaci, v souhře, spolupráci, atd. Rozdíl mezi zkušenými, staršími interprety a mladými sólisty vidím snad jen v hloubce interpretace.

Už jste některou ze skladeb, které v Ostravě zaznějí, dirigoval jinde? Je podle Vás program atraktivní pro posluchače? A proč?

Dirigoval jsem akorát Schumannův koncert. Program je určitě posluchačsky velmi přitažlivý, Schumannův klavírní koncert je nádherná a dojemná a zároveň velmi efektní skladba, v níž klavírista také ukáže svou technickou brilanci. Co se týče varhanního koncertu, tak je velice strhující a působivé slyšet romantickou hudbu napsanou pro královský nástroj. Některou z Brahmsových symfonii jsem si moc přál dirigovat a vlastně ani nemám žádnou preferenci, která z nich je má nejoblíbenější. Všechny jsou skvosty. Druhá symfonie, která bude na programu, je vlastně první Brahmsova symfonie, kterou jsem v životě poznal. Řekl bych, že je posluchačsky nejpřístupnější, což jí rozhodně neubírá na její kráse a úžasné, pro Brahmse tolik příznačné, prokomponovanosti. Na mě působí velmi svěžím a mladistvým dojmem.

A kam zamíříte z Ostravy?

Aktuálně studuji ve Slezském divadle v Opavě Mascagniho operu Sedlák kavalír a Faurého Requiem, které bude baletně ztvárněné. Dále koncert se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, kde zazní díla současných českých skladatelů Temla, Filase, Bartoňe a Gemrota, zahajovací koncert Pardubického hudebního jara s PKF – Prague Philharmonia a Ivo Kahánkem, několik představení Verdiho Macbetha ve Státní opeře Praha a Plzeňském divadle J.K.Tyla, Chačaturjanův balet Spartacus, vystoupení na festivalu Mozartfest ve Würzburgu s Pražským komorním orchestrem. Čeká mě též debut se Zlínskou filharmonií a sezónu uzavřu na festivalu v Norimberku, kde uvedeme Stravinského balet Příběh vojáka v choreografii J. Bubeníčka s orchestrem opery v Geselkirchenu.