fbpx

Janáčkova filharmonie OstravaM/Mimořádné koncertyKouzelná noc s Kateřinou Kněžíkovou

Kouzelná noc s Kateřinou Kněžíkovou

Koncert živě přenášel Český rozhlas Vltava

recenze

Gabriel Fauré
Péleas a Melisanda, koncertní suita z hudby k dramatu M. Maeterlincka op. 80

     I.    Prélude / Předehra
     II.  Entr’acte: Fileuse / Mezihra: Přadlena
     III. Sicilienne
     IV.  La mort de Mélisande / Melisandina smr

Maurice Ravel
Pět řeckých lidových melodií

     I.    Chanson de la mariée / Píseň nevěsty (orch. M. Ravel)
     II.   Là-bas, vers l’église / Tam, u kostela (orch. M. Rosenthal)
     III. Quel galant m’est comparable / Který ctitel je mi roven (orch. M. Rosenthal)
     IV.  Chanson des cueilleuses de lentisques / Píseň sběračů čočky (orch. M. Rosenthal)
     V.    Tout gai! / Všichni se veselí (orch. M. Ravel)

Henri Duparc 
Písně (výběr)

     I.    L’Invitation au voyage / Pozvání na cestu
     II.  Chanson triste / Smutná píseň
     III. La vie anterieure / Předešlý život
     IV.  Phidylé

přestávka 15 minut

Bohuslav Martinů
Kouzelné noci H119

     I.    V cizině
     II.   Jarem nedotčená
     III. Tajemná flétna

Josef Suk
Pohádka, suita z hudby k dramatické pohádce Julia Zeyera Radúz a Mahulena op. 16

     I.    O věrném milování Radúze a Mahuleny a jejich strastech
     II.   Intermezzo – Hra na labutě a pávy
     III. Intermezzo – Smuteční hudba
     IV.  Runy kletba a jak byla láskou zrušena

 

Kateřina Kněžíková – soprán
Janáčkova filharmonie Ostrava
Robert Jindra – dirigent

 

Sopranistka Kateřina Kněžíková (1982) je rodačkou z Bohumína. Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu Akademie múzických umění v Praze. Od roku 2006 je členkou Národního divadla v Praze a v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě (NDM) působí jako stálý host. S Jiřím Bělohlávkem natočila novou oficiální verzi české hymny. Je vdaná za pěvce Adama Plachetku, s nímž má dvě děti. Na svém kontě má ocenění Classic Prague Awards, které získala spolu s Kateřinou Englichovou za nejlepší komorní výkon roku 2017. O dva roky později přibyla do její sbírky další cena. Za titulní roli v opeře Bohuslava Martinů Julietta, kterou ztvárnila v NDM v Ostravě, získala prestižní Cenu Thálie. Mediálním partnerem koncertu je Místní kultura.

Kateřina Kněžíková je v angažmá v Národním divadle v Praze, hostuje v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, Národním divadle Brno a ve Slovenském národním divadle Bratislava. Je laureátkou ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v opeře Julietta aneb Snář (B. Martinů) na prknech Národního divadla moravskoslezského.
Je jednou z nejperspektivnějších pěvkyň mladé generace pohybující se převážně v lyricko-koloraturním oboru. Ve svém portfoliu zaujme širokým repertoárem — věnuje se interpretaci barokních a klasicistních děl, operám 19. století i soudobé hudbě. Důležitou součástí jejích aktivit jsou komorní a písňové recitály, zejména ve spolupráci s Davidem Švecem a Kateřinou Englichovou. Je laureátkou řady pěveckých soutěží.
Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze ve třídě Jiřiny Přívratské. V roce 2006 se stala stálou členkou opery Národního divadla, v současné době zde vystupuje například v inscenacích Jakobín, Romeo a Julie, Kouzelná flétna, či Figarova svatba. Její angažmá však zahrnují i celou řadu mimopražských divadel a zahraničních scén, mj. Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu či Opéra de Dijon.
Představila se publiku na řadě festivalů u nás i v zahraničí a má za sebou spolupráci s předními orchestrálními tělesy (BBC Symphony orchestra, Bamberger Symphoniker, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Rotterdam Philharmonisch Orchest, Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, Pražská komorní filharmonie) a celou plejádou skvělých dirigentů (Jiří Bělohlávek, Serge Baudo, P. Domingo, Manfred Honeck, Jakub Hrůša, Václav Luks, Tomáš Netopil, Asher Fisch, Enrique Mazzola, E. Villaume). Vytvořila řadu nahrávek, například Smetanovy Prodané nevěsty (Harmonia Mundi), Kytice Bohuslava Martinů či oratoria La Deposizione dalla croce di Gesú Cristo F. X. Richtera s Czech Ensemble Baroque u Supraphonu. Její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci Opus Arte získala ocenění německé kritiky Schallplattenkritik. V roce 2018 natočila společně s Adamem Plachetkou CD pod názvem „Každý jen tu svou…“ (Radioservis).
Předává své zkušenosti a postřehy ze své praxe též nejmladším talentům, v rámci stipendijního programu Nadace Magdaleny Kožené MenART nebo v rámci mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž.

Robert Jindra se narodil roce 1977 v Praze. Absolvoval Pražskou konzervatoř v oborech klasický zpěv a dirigování. Od roku 2001 působí v Národním divadle v Praze, kde dosud nastudoval například Mozartovu operu Così fan tutte, Smetanovy Dvě vdovy nebo Janáčkovy opery Příhody lišky Bystroušky a Z mrtvého domu. Dále zde dirigoval řadu děl českého i světového operního repertoáru (Smetana – Tajemství a Libuše, Dvořák – Rusalka, Janáček – Káťa Kabanová a Její pastorkyňa, Mozart – Don Giovanni a Figarova svatba, Bizet – Carmen, Verdi – Falstaff ad.) nebo mimořádné koncerty Mozartovy narozeniny a České operní gala. V sezóně 2013/2014 působil v ND rovněž na pozici hudebního ředitele opery. Od února 2010 do listopadu 2014 byl hudebním ředitelem opery Národního divadla moravskoslezského v Ostravě, kde nastudoval řadu operních premiér (Smetana – Čertova stěna, Dvořák – Armida, Janáček – Její pastorkyňa, Věc Makropulos, Káťa Kabanová a Výlety páně Broučkovy, Wagner – Lohengrin, Verdi – Falstaff a La traviata, Massenet – Werther, Catalani – La Wally, Puccini – Bohéma, Hindemith – Cardillac). Byl zde rovněž dirigentem mimořádných koncertů Verdi gala, České operní gala a Puccini gala. Spolupracoval s Deutsche Oper am Rhein v Düsseldorfu/Duisburgu, dirigoval v Norské opeře v Oslu (Strauss – Ariadna na Naxu), ve Slovenském národním divadle v Bratislavě (Halévy – Židovka, Smetana – Prodaná nevěsta) nebo ve Státním divadle Košice (Janáček – Její pastorkyňa, Wagner – Víly) nebo divadle F.X.Šaldy v Liberci (Smetana – Dvě vdovy). Pravidelně vystupuje na významných festivalech jako je Pražské jaro (Recitál Adama Plachetky), Smetanova Litomyšl, Viva musica (Koncert Pavola Breslika s Adriany Kučerové, West side story/Candide), Janáčkův máj (Galakoncert Adama Plachetky). Spolupracoval s řadou orchestrů – Pražská komorní filharmonie, Český národní symfonický orchestr, Plzeňská filharmonie, Symfonický orchestr hlavního města Prahy FOK, Janáčkova filharmonie Ostrava, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Moravská filharmonie Olomouc, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, Slovenská filharmonie nebo Státní filharmonie Košice,  Essen Philharmonie nebo Anhaltische Filharmonie v Dessau. Od sezóny 2018/2019 zastává post prvního kapellmeistra v Aalto Musiktheater und Filharmonie Essen kde s mimořádným úspěchem nastudoval operu Medea (A. Reimann), Ring an einem Abend (R. Wagner), obnovené nastudování opery Tosca (G.Puccini) a další představení a koncerty.
Z výjimečných sólistů, se kterými spolupracoval, jmenujme například Olgu Peretyatko, Elenu Maximovu, Nadine Secunde, Evu Urbanovou, Maidu Hundeling, Janu Kurucovou, Adrianu Kučerovou, Gustava Portu, Adama Plachetku, Ferruccia Furlanetta, Tomasze Konieczneho, Petera Mikuláše, Roberta Saccà, Arnolda Bezuyena, Pavola Breslika, Pavla Černocha, Štefana Margitu nebo Štefana Kocána.