Live stream z JFO VI

V hlavní roli harfa

Camille Saint-Saëns
Fantasie pro harfu op. 95

Gabriel Pierné
Canzonetta op. 19

Gaetano Donizetti
Sonáta pro flétnu a harfu G dur

Iwan Müller
Serenáda pro klarinet a harfu (výběr)

Fryderyk Chopin
Variace E dur na Rossiniho téma

Camille Saint-Saëns
Fantasie pro housle a harfu op. 124

 

Daniel Svoboda – klarinet
Petra Olajcová – flétna
Petr Benda – housle
Kateřina Bendová – harfa

 

Daniel Svoboda o vybraných skladbách:
Hledal jsem spíše odlehčenější program, ať nám ta karanténa lépe utíká. Obě skladby jsou s harfou barevnější i zajímavější než v původním obsazení.
Gabriel Pierné (1863-1937)  byl francouzský skladatel, varhaník a dirigent. Canzonettu zkomponoval roku 1887, jedná se o kratší skladbu francouzského ležérního stylu ve valčíkovém rytmu. Iwan Müller (1786-1854) estonský klarinetový virtuos a reformátor nástroje. Kromě koncertů napsal i v té době velmi oblíbené  Serenády pro klarinet s doprovodem klavíru (harfy nebo kytary). Jedná se o 6 miniatur a my Vám zahrajeme tři z nich (Troubadour, Grazioso quasi Andantino, Rondo).

Slavný italský operní skladatel Gaetano Donizetti (1797-1848) je mezi harfisty známý díky svým úžasným harfovým partiím v jeho nejznámější opeře Lucia de Lammermooor. Měl vzácný talent pro lyrické melodie, o čemž svědčí zejména jeho nejslavnější árie „Una furtiva lagrima“ z opery Elixír lásky. Pro dnešní koncert vybranou sonátu lze hrát s harfou a houslemi nebo s harfou a flétnou.

Fryderyk Chopin (1810 – 1849) a jeho Variace E dur na téma „Non piu města“ z opery Popelka od Gioacchina Rossiniho. Chopin je znám jako brilantní klavírista, který skládal především pro „svůj“ nástroj, ale zanechal po sobě i nádherné skladby pro jiné nástroje. Pro dnešní večer vybranou skladbu pro flétnu (původně klavír) složil už ve čtrnácti letech! Prostě kdo umí, umí, to platilo odjakživa.

Petr Benda a Saint-Saënsově skladbě:
Několikrát jsme ji se ženou společně hráli na našich koncertech již během studií hlavně v letech 2002-2006. Nyní je pro nás zajímavý spíš nový pohled na tuto skladbu díky dlouhému odstupu let. Dodnes nás nepřestala bavit, dá se v ní stále objevovat stále něco nového.

Camille Saint-Saëns (1835-1921) zkomponoval Fantasii pro harfu a housle op. 124 v roce 1907. Byl skutečným mistrem v komponování pro tento nástroj, proto zde také harfa ani zdaleka neplní pouze doprovodnou funkci k melodii houslí. Oba party jsou rovnocenné a virtuózně pojaté. Saint-Saëns dokázal ve Fantasii i do tak volné hudební formy, plné romanticky zvlněných melodií, vtisknout řád. Skladatel dovedl pracovat nejen s mnoha až exoticky laděnými harmoniemi, neváhal si pohrát i s tanečně pojatým barokním ostinatem. Skladba svou originalitou i rozsahem právem zaujímá významnou pozici v repertoáru pro nástrojové spojení harfy a houslí. Několikrát jsme ji společně hráli již během našich studií a dodnes nás nepřestala bavit, dá se v ní stále objevovat mnoho nového. Saint-Saëns byl vášnivým a neúnavným cestovatelem, Fantasii op. 124 složil během své cesty po italské Rivieře a věnoval ji dvěma talentovaným sestrám Eisslerovým. Touto kompozicí skladatel v podstatě navázal na svou předchozí Fantasii pro sólovou harfu op. 95 z roku 1893, která se rovněž stala skvostem harfového repertoáru. Pařížská konzervatoř tuto skladbu nejen pro její technickou náročnost využívala na přelomu 19. a 20. století jako  tzv. Morceaux de concours ke zkouškám. Ve světové premiéře Fantasii op. 95 předvedl 6. května 1893 v pařížské La Trompette významný harfista a profesor Alphonse Hasselmans. O měsíc později teprve vyšla tiskem u nakladatelství Durand.

 

V roce 1999 začal Daniel Svoboda studovat Janáčkovu konzervatoř v Ostravě v klarinetové třídě Petra Bohuše. Dále pokračoval na  Fakultě umění Ostravské univerzity v Ostravě ve třídě  I. Františáka. Během studií se úspěšně zúčastnil několika soutěží: Concertino Praga národní kolo – 2001 čestné uznání , soutěž Karla Ditterse z Dittersdorfu ve Vidnavě – 2001 1.místo, 2004 1.místo a laureát v komorním souboru, 2002 obdržel stipendium YAMAHA, 2003 1.místo a titul Absolutní vítěz soutěže konzervatoří v oboru hra na klarinet, 2007 účast na mezinárodní soutěži v Ženevě, 2008 účast na mezinárodní soutěži  Pražské jaro . Jako sólista vystoupil  s Janáčkovou filharmonií v Ostravě, Symfonickým orchestrem Fakulty umění Ostravské univerzity a Studentským orchestrem Janáčkovy konzervatoře v Ostravě. V současné době je prvním klarinetistou Janáčkovy filharmonie v Ostravě.

 

Petra Olajcová je velice precizní a pozoruhodně všestranná muzikantka. Absolvovala magisterské studium na Fakultě umění Ostravské univerzity v oboru flétna, kde studovala u Jiřího Bystroně (klasická flétna) a Michala Žáčka (jazzová flétna). Zúčastnila se několika seminářů a kurzů pod vedením takových renomovaných hudebníků jako jsou Philippe Bernold, Catherine Cantin, Clara Novak, Joshua Smith, Robert Winn, Claude Lefebre, František Malotin či Zbigniew Kaleta.
Pravidelně vystupuje sólově s různými orchestry a soubory nebo v komorním uskupení. Posluchači ji také mohli slyšet na koncertech, které se uskutečnily v rámci festivalů Harp Days Ostrava, In Bona Fidae Hlučín, Pražské jaro a další. Na svém kontě má i CD. Do roku 2012 byla členkou soubor „Acoustic Irish“, který se specializuje na keltskou hudbu. Od roku 2008 je flétnistkou Janáčkovy filharmonie Ostrava.

 

V letech 1995-2001 studovala Kateřina Bendová Janáčkovu konzervatoř v Ostravě ve třídě  Ady Balové. V roce 2006 dokončila magisterské studium na Akademii múzických umění v Praze ve třídě Renáty Kodadové. V letech 2004 a 2005 studovala na Hudební akademii v Katowicích ve třídě Helgy Storck. Účinkovala na VII. Světovém harfovém kongresu v Praze, kde se zúčastnila mistrovských kurzů  Daphne Boden. Rovněž absolvovala sérii konzultací u Jany Bouškové a Libuše Váchalové. Několikrát vystupovala na Harfových dnech v Ostravě, nahrávala pro Český rozhlas, mezi zahraniční úspěchy patří např. provedení Mozartova koncertu pro harfu a flétnu ve Velké Británii. Věnuje se také komorní hře, zejména duu v kombinaci housle a harfa. V sezonách 2001 až 2004 byla členkou orchestru opery Národního divadla v Brně. Spolupracuje mj. se Slezským divadlem v Opavě, Národním divadlem moravskoslezským v  Ostravě, Cameratou Janáček, Filharmonií Brno, PKF-Prague Philharmonia, Státním divadlem Košice. Od roku 2012 je sólistkou Janáčkovy filharmonie Ostrava.

 

Petr Benda  vystudoval Pražskou konzervatoř ve třídě Nory Grumlíkové. V letech 1997-1999 získal stipendium k postgraduálnímu studiu v Advanced Instrumental Studies Course na Guildhall School of Music and Drama v Londýně. Pod vedením Davida Takena a Krzysztofa Smietany zde završil studium získáním Postgraduate Diploma in Music Performance. Také se zde věnoval hře na barokní housle u Rachel Podger. V roce 2002 absolvoval s vyznamenáním HAMU v Praze ve třídě Petra Messiereura. Úspěšně vystudoval Ph.D. program na Fakultě umění Ostravské univerzity ve třídě Zdeňka Goly (2013-2019). Svou houslovou hru také zdokonaloval ve Vídni při pravidelných konzultacích s koncertním mistrem Wiener Philharmoniker Volkhardem Steudem (2000-2006). Několikrát se zúčastnil mistrovských kurzů profesorů Moniky Urbaniak a Igora Ozima (Berne Conservatoire, 1994-1997). Již během studií se také intenzivně věnoval komorní hudbě, své dovednosti prohluboval na Sándor Végh International Chamber Music Academy v Dobříši (1998, 1999). V letech 2000 a 2001 se zúčastnil The Trenta International Music Forum ve Slovinsku pod patronací Wiener Philharmoniker, kde studoval ve třídě Volkharda Steudeho. Během svého dvouletého pobytu v Londýně byl oceněn Chartered Surveyors Company Prize za komorní hudbu, získal 2. cenu v mezinárodní soutěži Anglo-Czechoslovak Trust, zvítězil v soutěži o Alfred Gibson Prize a rovněž obdržel The Marjorie and Dorothy Whyte Memorial Award. Mezi významnější dlouhodobé interpretační projekty patří působení v Madiran String Quartet a Rasa Quartet (Londýn, 1997-99), Philharmonia String Trio (Praha, 2007-2010). Opakovaně spolupracoval s několika komorními orchestry, jako např. Pražský komorní orchestr, Bavorský komorní orchestr Bad Brückenau, Akademie Jack Martin Händler Luxembourg, Bruno Walter Symphony (Bratislava, Vídeň), Janáčkův komorní orchestr. Byl dlouholetým členem PKF-Prague Philharmonia (1995-2010). Je zakládajícím členem smyčcového kvarteta Benda Quartet. Od sezóny 2010/2011 působí v Janáčkově filharmonii Ostrava, kde se stal v roce 2019 zástupcem koncertního mistra.