Janáčkova filharmonie OstravaM1: Vánoční koncert

M1: Vánoční koncert

Program:
Michal Janošík:
Noe! Noe! Noe!
Jakub Jan Ryba: Česká mše vánoční

Účinkující:
Barbora Jirásková
– soprán (Noe! Noe! Noe!)
Michaela Rózsa Růžičková
– soprán
Karolína Bubleová-Berková – mezzosoprán
Aleš Voráček – tenor
Luboš Skala – basbaryton
Canticum Ostrava
Jurij Galatenko – sbormistr
Janáčkův filharmonický sbor mladých
Luscinia Opava
Jiří Slovík
– sbormistr
Janáčkova filharmonie Ostrava
Marko Ivanovič – dirigent

Tradiční provedení Rybovy pastorální České vánoční mše letos doplní skladba Noe! Noe! Noe! skladatele a významného pedagoga v oblasti hudební teorie Michala Janošíka, nazvaná podle tradičního latinského zvolání, které se prý vkládalo do rozličných vánočních písní.
Slavná Rybova vánoční mše je jedním z mála jeho mešních zhudebnění na český text, její naivní podoba ovšem neukazuje na prostotu autora nýbrž naopak na jednoho z nejsečtělejších lidí tehdejší doby, který se díky svému nevšednímu všestrannému vzdělání a rozhledu často dostával do sporu se svým okolím. Svojí mší na vlastní poetický text chtěl přiblížit biblický vánoční příběh v celé jeho radostné podstatě prostému venkovskému člověku.

Barbora Jirásková pochází z Hlučína. Je absolventkou navazujícího studia Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, v oboru zpěv, který studovala u své maminky Marty Jiráskové. V letošním roce je studentkou 1. ročníku HAMU v Praze. Mezi její největší pěvecké studijní patří např. 2. místo a cena za interpretaci písně 20. století na mezinárodní soutěži B. Martinů v Praze (2012) nebo 1. místo v mezinárodní soutěži Pro Bohemia (2013). V roce 2016 získala čestné uznání na mezinárodní soutěži R. Petráka v Žilině. Jejím posledním soutěžním úspěchem je opět soutěž konzervatoří v Pardubicích 2016, kde znovu po třech letech zvítězila. Během studia měla možnost reprezentovat školu na nejrůznějších koncertech v ČR i v zahraničí. Zazpívala si se slavnými osobnostmi, jako jsou například R. Novák a I. Hrachovec. V prosinci 2016 úspěšně prošla výběrovým řízením na koncert vynikajících absolventů školy s JFO, který se uskutečnil v květnu 2017. Od roku 2015 působila také jako pedagog oboru zpěv na ZUŠ Hlučín. V září 2017 bylo možné Barboru slyšet jako vokální doprovod k němému filmu v rámci festivalu Ostrava Kamera Oko a v listopadu pak i na koncertě k výročí 750 let založení města Ostravy.

Karolína Bubleová Berková absolvovala AMU v Praze. Italský kulturní institut jí v první polovině roku 2001 udělil stipendium pro pěveckou stáž na Conservatorio di Giuseppe Verdi v Miláně. V roce 1997 se stala vítězkou Mezinárodní pěvecké soutěže Emy Destinnové.
Od roku 2002 se pravidelně objevuje na scéně Národního divadla v Praze, kde debutovala ve Verdiho Macbethovi, následoval Cherubín ve Figarově svatbě. S úspěchem se představila i v titulní roli opery Kráska a Zvíře Ph. Glasse. Výčet úspěchů svědčí o šíři jejích zájmů a o rozmanitosti jejích výrazových prostředků. S operou Národního divadla v Praze absolvovala dva zájezdy do Japonska. V Paříži na jaře 2004 přednesla part Zefky v Zápisníku zmizelého L. Janáčka, tamtéž měla pak v létě písňový recitál. U příležitosti rozšíření EU reprezentovala jako sólistka ČR v květnu 2004 na berlínském galakoncertu. Duchovní hudbě bylo věnováno její koncertní turné v Izraeli. V říjnu 2005 jí vyšlo sólové CD s názvem. Vvystoupila na 10. ročníku mezinárodního Victoria International Arts Festival na Maltě, jako Kráska (Kráska a Zvíře) se představila v Palau de las Artes ve španělské Valencii. V roce 2008 jsme mohli ocenit její cit pro komorní hudbu, kdy v dubnu uvedla s orchestrem Berg písňový cyklus Iluminace a při českých recitálech s M. Javorčekem ve Stockholmu.  Od roku 2005 se jako lektorka sólového zpěvu věnuje studentům New York University in Prague, těm nejmenším od roku 2010 v soukromé mateřské školce.

Michaela Rózsa Růžičková je mladá slovenská dirigentka a koloraturní sopranistka. Studovala čtyři roky dirigování a klavír u Z. Bílka na bratislavské konzervatoři, a potom deset let na AMU v Praze, kde získala titul z oboru dirigování. Poté začala tamtéž studovat operní zpěv. Absolvovala v roce 2016.
Jako dirigentka, sbormistryně, zpěvačka, zkušená operní korepetitorka a hudební teoretička je schopna se pohybovat v neobvykle širokém spektru hudebních oborů a žánrů. Projekty, kterých se v posledním období zúčastnila, jsou toho důkazem: jako asistentka slavného operního dirigenta J. L. Koeniga ve Státní opeře Praha nastudovala Verdiho operu Trubadúr, byla sbormistryní 700 členného dětského sboru při jedinečném projektu Viva zbor: Legenda o rytieroch zo Sitna, v roce 2016 nastudovala projekt Bernstein: MASS s Vojtěchem Dykem, s Českým symfonickým orchestrem natáčí symfonickou hudbu jako studiový dirigent. Jako sopranistka se věnuje zejména koloraturnímu repertoáru barokní, klasicistní a belcantové literatury se specializací na dílo W. A. Mozarta, a interpretaci písňového repertoáru.

Tenorista Aleš Voráček se narodil v Českých Budějovicích. Zpěv vystudoval na tamní konzervatoři, již od prvního ročníku hostoval v opeře Jihočeského divadla v Českých Budějovicích a v roce 2005 zde nastoupil do stálého angažmá. Vytvořil zde řadu rolí, např. Nemorina (Donizetti – Nápoj lásky), Almavivu (Rossini – Lazebník sevillský), Ferranda (Mozart – Così fan tutte) a Dona Ottavia (Don Giovanni), Adolfa (Lortzing – Zkouška na operu), Vítka (Smetana – Tajemství) a třeba Prince (Dvořák – Rusalka), v němž se představil také v Českém Krumlově atd. Z operetních rolí pak jmenujme např. Edwina (Kálmán – Čardášová princezna). Hostuje také v Národním divadle Brno, pro které nastudoval roli Idamanta (Mozart – Idomeneo). Jeho jméno se objevilo v širší nominaci na Cenu Thálie 2006 v oboru opereta a muzikál za roli Edwina v Čardášové princezně. Hostoval i v pražském Národním divadle, pravidelně vystupuje rovněž koncertně, např. s Pražskou komorní filharmonií v Schumannově Requiem nebo s Jiřím Bělohlávkem a Symfonickým orchestrem BBC v koncertním provedení oper Prodaná nevěsta a Jakobín v londýnské Barbican Hall.

Luboš Skala je absolventem Gymnázia J. Nerudy s hudebním zaměřením v Praze. Zde se také věnoval hře na pozoun a klavír. V letech 2011/2012 absolvoval zahraniční stáž na Conservatoriu Maastricht v Maastrichtu u F. Kokkelmanse. V roce 2012 absolvoval magisterské studium na AMU v Praze v oboru klasický zpěv. Své pěvecké umění dále rozvíjel na mistrovských kurzech v Česku, Německu, Rakousku a Holandsku (Kurt Moll, Anatolli Goussev, Nikolaus Hillebrand, Peter Dvorský, Nelly Miricioiu).
S úspěchem se zúčastnil i několika pěveckých soutěží. V současné době hostuje v Národním divadle v Praze v inscenacích Slavík/Jolanta a Andrea Chénier, v divadle F. X. Šaldy v Liberci v Poprasku v opeře a v Juliu Caesarovi. Na témže jevišti také ztvárnil Albrechta z Valdštejna v opeře Sylvie Bodorové Legenda o Kateřině z Redernu. Hostuje také v Divadle J. K. Tyla v Plzni.
Pravidelně spolupracuje s řadou dirigentů a významných hudebních těles. Od roku 2004 uskutečnil několik nahrávek pro Český rozhlas.

Canticum Ostrava je smíšený sbor složený ze zpěváků ze Severní Moravy a Slezska, který vznikl se záměrem nastudovat pro Ostravské dny 2003 skladbu Luigiho Nona Cori di Didone . Od té doby je rezidenčním sborem Ostravských dnů. Členy sboru tvoří především zpěváci působící v Národním divadle moravskoslezském a studenti Fakulty umění Ostravské univerzity. Uměleckým šéfem a dirigentem je Jurij Galatenko, umělecký šéf ostravského operního sboru.

Janáčkův filharmonický sbor mladých vznikl v září 2014 jako samostatné těleso při Janáčkově filharmonii Ostrava. Jedním z důvodů jeho založení byla spolupráce s ostravským orchestrem při uvádění vokálních symfonických děl, ale nejen jich. Už v roce svého vzniku sbor spoluúčinkoval na tradičním Vánočním koncertě JFO. Mladí zpěváci se tehdy úspěšně předvedli ve skladbě Hej, vánoce, dlouhý noce z dílny O. Máchy. V roce 2015 se sbor rozdělil na mladší a starší smíšený sbor. A další příležitosti? Koncert s J. Ledeckým, další Vánoční koncert JFO, kde zaznělo Alleluja ve zpracování různých skladatelů, koncert JFO s M. Jandovou v Gongu. Sbor založil a nadále vede Jiří Slovík.

Marko Ivanović se narodil roku 1976 v Praze. Vystudoval Pražskou konzervatoř a následně AMU v oborech skladba a dirigování. V roce 2008 získal doktorský titul v oboru skladba a teorie skladby. Je laureátem Mezinárodní soutěže mladých dirigentů G. Fitelberga v Katowicích (2003)
Spolupracuje s předními českými orchestry: Symfonický orchestr hl. m. Prahy FOK, Symfonický orchestr Českého rozhlasu, Státní filharmonie Brno, Pražská komorní filharmonie, Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín, atd. Je pravidelným hostem největších českých hudebních festivalů: Pražské jaro, Smetanova Litomyšl, Janáčkův máj, Velikonoční festival duchovní hudby Brno, apod.
K největším zahraničním úspěchům poslední doby patří uvedení brněnské verze Janáčkovy Jenůfy v opeře v Malmo ve Švédsku. Jako hostující dirigent navštěvuje dále i Německo, Polsko, Bosnu, Japonsko a další.
Je propagátorem a specialistou na soudobou hudbu a hudbu 20. století. Kromě řady světových premiér (díla Michala Nejtka, Slavomíra Hořínky, Jiřího Kadeřábka, Miroslava Srnky), se zasloužil i o první česká uvedení mnoha klíčových děl světové soudobé literatury (Pašije Arvo Parta, Music for 18 musitians Steva Reicha, atd.).
V uplynulých letech vydal dvě CD s Komorní filharmonií Pardubice (nakladatelství Arco Diva) a realizoval řadu nahrávek pro Český rozhlas. V současnosti natáčí se Symfonickým orchestrem českého rozhlasu komplet symfonií Miloslava Kabeláče (vydavatelství Supraphon). V rámci České filharmonie založil divácky velmi úspěšnou edukativní koncertní řadu Čtyři kroky do nového světa, zaměřenou na studentské publikum. V projektu nyní pokračoval v Symfonickém orchestru hl. m. Prahy FOK.
Od roku 2009 je šéfdirigentem Komorní filharmonie Pardubice.