Janáčkova filharmonie OstravaNovinkyZáznam z koncertu Brahmsova Pastorální a rozhovor s Daliborem Karvayem

Záznam z koncertu Brahmsova Pastorální a rozhovor s Daliborem Karvayem

19. 3. 24

Janáčkova filharmonie Ostrava (1954) vstoupila do své jubilejní sezóny s novým závazkem: objednávat a uvádět na svých abonentních koncertech kompozice českých skladatelů a skladatelek. V Ostravě se tak 15. února uskutečnila premiéra na druhou: poprvé plní umělecké vedení orchestru svůj slib a uvádí ve světové premiéře první takovou skladbu. Napsal ji teprve 30letý Ian Mikyska a s autorem po boku ji ve Vesmíru nastudovala zkušená dirigentka z Francie Lucie Leguay.

 

 

Co spojuje tři skladby Koncertu klasika, ve kterých hraje hlavní roli Janáčkova filharmonie Ostrava? Mikyskovu první velkou orchestrální kompozici, Bergův Druhý houslový koncert a Brahmsovu „Pastorální“ symfonii?

„Sólistické výstupy hráčů orchestru i překrásné melodie,“ říká mladá dirigentka Lucie Leguay. V České republice hostovala zcela poprvé: miluje Janáčka, nové tváře, nová města, energii orchestrálních hráčů, hudbu žijících skladatelek a skladatelů. Ale ihned podotýká, že je otevřená veškerým epochám i repertoáru, o čemž svědčí její příští účinkování v opeře v Nice s dílem Poulenca a Stravinského.

Skladatel Ian Mikyska objasní zrod své nové kompozice, kterou pojmenoval Kapky; mlha; déšť.

O novém díle jsem přemýšlel na dlouhých procházkách, až pak jsem přistoupil k zápisu hudby. Ian Mikyska

Houslista Dalibor Karvay prozradí, jak náročné je emočně se vyrovnat s poselstvím Bergova posledního koncertu, který je zároveň jakýmsi rekviem, i to, s jakým vděkem hraje na Stradivariho housle, které znějí i v Bergově mistrovském díle překrásně.

Záznam koncertu z provizorního sálu Janáčkovy filharmonie Ostrava uvádí a rozhovory s protagonisty večera vede Renáta Spisarová. Natáčel tandem František Mixa a Lubomír Výrek. Připravila Tvůrčí skupina Hudba.

Zdroj: Renáta Spisarová-Kotík, Český rozhlas Vltava