Janáčkova filharmonie OstravaNovinkyTři hvězdy zavítaly do Ostravy, aby společně s ostravským orchestrem nahrály Šostakovičovy klavírní koncerty

Tři hvězdy zavítaly do Ostravy, aby společně s ostravským orchestrem nahrály Šostakovičovy klavírní koncerty

14. 8. 20

Domem kultury města Ostravy se v těchto dnech line hudba jednoho z nejvýznamnějších představitelů moderny 20. století – Dmitrije Šostakoviče. Janáčkova filharmonie Ostrava zde totiž pod taktovkou věhlasného dirigenta Cristiana Măcelarua a s neméně známými a sólisty – pianistou Simonem Trpčeskim a hráčem na trubku Andreiem Kavalinským v týdnu od 10. – do 14. 8. 2020 nahrávala CD, a to ne ledajaké. Dokonce by se dalo říci, že vznikající nahrávka Šostakovičových Klavírních koncertů č. 1 a 2 pro společnost Linn Records patří k nejprestižnějším nahrávacím projektům JFO vůbec.

Do společenského sálu Domu kultury města Ostravy v polovině srpna zavítaly hned tři hvězdy hudebního světa. Jedním z nich je Ostravanům již dobře známý makedonský pianista Simon Trpčeski (v Ostravě s JFO vystoupil loni v říjnu, ale již rok předtím se zde prezentoval samostatným klavírním recitálem, během něhož poprvé v Ostravě zazněla Korsakovova Šeherezáda v úpravě pro klavír). Nyní přijel, aby pod vedením celosvětově uznávaného rumunského dirigenta Cristiana Măcelarua nahrál pro vydavatelství Linn Records Šostakovičovy Klavírní koncerty č. 1 a 2. Sóla na trubku v prvním z koncertů se ujal Bělorus Andrei Kavalinski, jeden z nejznámějších a nejúspěšnějších trumpetistů dneška.

Simon Trpčeski se narodil v roce 1979 v Makedonii a s hudbou se setkával o raného dětství díky čilému společenskému životu své rodiny, u níž se často scházeli přátelé a známí, aby společně hráli, zpívali a tančili. „Myslím, že seznámení s makedonskými lidovými písněmi, které u nás doma často zněly, bylo pro mě velmi užitečné. Dalo mi to přirozený cit pro rytmus a lyrická témata v klasické hudbě“, říká Trpčeski. Už ve třech letech dostal od otce akordeon, o kterém tvrdí, že je to dodneška jeho velká láska. Hru na klavír vystudoval na Hudební škole ve Skopje u Borise Romanova. Za hlavní mezníky své zářivé kariéry považuje finálovou účast v Mezinárodní klavírní soutěži v Londýně a možnost zahrát si v Royal Festival Hall s Londýnskou filharmonií a pak také nezapomenutelný debut ve Wigmore Hall o rok později. Od té doby tento makedonský pianista vystoupil v mnoha dalších prestižních koncertních síních s předními světovými orchestry (např. Londýnský symfonický orchestr, Tonhalle-Orchester Curych, Skotský symfonický orchestr BBC, Orchestre National de France, Newyorská filharmonie) a dirigenty (např. G. Dudamel, V. Jurovskij, V. Petrenko a další).

Andrei Kavalinski (*1977) překonává ostatní hráče na trubku své generace technickou dokonalostí a všestranností a také jedinečným smyslem pro styl. „Poté, co získal ocenění v Portii, Paříži a Toulonu, se stal jedním z nejvýznamnějších trumpetistů své generace. Pozoruhodná kariéra,“ napsal uznávaný časopis o jeho úspěších. Kavalinski se narodil v Minsku a studoval hru na trubku u Reinholda Friedricha a Edwarda H. Tarra na univerzitě v Karlsruhe, kde v roce 2005 absolvoval. Vyhrál řadu mezinárodních soutěží v Itálii, Francii, Německu a Nizozemsku a byla mu uděleny ceny Timofeie Dokshitzera (Moskva), Richarda Wagnera a Karlheinze Stockhausena (Německo). 

Z raného dětství, které prožil v rodném Temešváru v Rumunsku, si dirigent Cristian Măcelaru (*1980) stále velmi dobře pamatuje jednu scénu: devět starších sourozenců stojí nad malým bratrem ležícím na podlaze a zpívá. „Z mého pohledu mi připadali jako obři,“ říká Măcelaru. Hudba v rodině hrála důležitou roli a mladý Cristian se brzy naučil hrát na housle. Již jako teenager odešel studovat hru na housle a dirigování do USA. To, co následovalo, lze popsat jako pohádkový příběh: stal se nejmladším koncertním mistrem v historii Miami Symphony Orchestra a ve věku 19 let debutoval v Carnegie Hall; jeho dalším průlomem bylo, když v roce v roce 2012 na koncertu Chicago Symphony Orchestra zastoupil nemocného legendárního Pierra Bouleze. Od té doby řídil mnoho významných orchestrů, včetně Clevelandského orchestru, Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Staatskapelle Dresden a opakovaně Philadelphia Orchestra. V současné době zastává funkci šéfdirigenta Symfonického orchestru WDR v Kolíně nad Rýnem.

Autorem fotografií je Martin Školoud.