Janáčkova filharmonie OstravaEwa Farna? Úsměv zdarma!

Ewa Farna? Úsměv zdarma!

recenze uveřejněna 16. 3. 2018 na www.sokolska33, autor Tomáš Pavlíček

Vyprodaný sál se rychle zaplnil. Podle všude přítomného šumu se na netradiční spojení hudebních žánrů přišli podívat fanoušci nejen z Česka. Ke slyšení byla v publiku, tedy kromě češtiny, slovenština a především polština. Jakmile se zaplnily i přistavené židle a sál potemněl, nastalo netrpělivé ticho.

Na jevišti čekal dirigent Jan Kučera s připravenou Janáčkovou filharmonií Ostrava a staronová kapela Ewy Farne. Sama interpretka začala koncert příchodem ze strany hlediště, kde při cestě na pódium mezi publikem lehce zakopla o kryt kabeláže. Na průběhu již započaté první písně to však nemělo vliv.

Velice brzy bylo jasné, že spojení moderny a klasiky funguje skvěle. Jako příklad posloužila píseň Dobré ráno, milá, kterou si s Ewou přišel zazpívat její spoluautor David Stypka. A jak by řekl správný ekonom, orchestr dodal emotivní skladbě vysokou přidanou hodnotu.

Dvě z písní, Jen tak a Mamo!, Ewa zazpívala i ve své rodné polštině. Druhou z polských verzí skladeb věnovala své mamince sedící v hledišti. Obě písně sklidily velký ohlas. Po jejich skončení se při potlesku ukázalo, že do Gongu opravdu nepřijeli pouze Češi. Sérii cizojazyčných skladeb uzavřely písně Free Your Mind a I Will Always Love You. Poslední zmíněná skladba zvedla obecenstvo při potlesku ze židlí.

V průběhu večera Ewa prokládala své songy tanečními figurami a sršela vtípky na sebe i na věci kolem. Jedním z jejích prvních vtípků bylo ocenění toho, že si tak velké hudební těleso (Janáčkova filharmonie) pozvalo ke spolupráci jiné velké těleso, což podtrhla gestem poukazujícím na její boky jako skříň. Na závěr koncertu však s vážnou tváří poděkovala své kapele i orchestru za vynikající spolupráci a sklidila od celého Gongu dlouhý potlesk ve stoje.

Spojení jak nových, tak již zažitých písní Ewy Farne s Janáčkovou filharmonií Ostrava dodalo skladbám nový nádech. Před začátkem samotného koncertu jsem byl zvědavý na to, co z onoho spojení nakonec vzejde. Abych, jak se říká, přiznal barvu, odjížděl jsem domů nadšený. Příjemným oživením byly i zpěvaččiny procházky mezi publikem či zpívaná improvizace ala Tomáš Klus. Koneckonců se můžete přesvědčit sami. Celý koncert natáčely kamery České televize.