Janáčkova filharmonie OstravaE1: Hudba nejen z Itálie

E1: Hudba nejen z Itálie

Program:
Antonio Vivaldi: Koncert pro pikolu a orchestr C dur RV 443
Giovanni Bottesini: Koncert pro kontrabas a orchestr č. 2 h moll
Ludwig van Beethoven:
Egmont, předehra

Wolfgang Amadeus Mozart: Koncert pro flétnu a orchestr G dur K 313
Gioacchino Rossini: Introdukce, téma a variace pro klarinet a orchestr

 

Účinkují:
Cristina Delogu – pikola
Indi Stivín – kontrabas
Izabela Brodová –
flétna
Ondřej Janča
– klarinet

Tomáš Stanček – dirigent
Heiko Mathias Förster – šéfdirigent JFO

Po Beethovenově dramatické předehře pod taktovkou Tomáše Stančeka z dirigentské třídy Jaromíra Javůrka a po Rossiniho virtuózních variacích v podání Ondřeje Janči, obou z místní konzervatoře, následují tři sólové kompozice pro velmi kontrastní nástroje, jejichž pouhé srovnání může působit dosti legračně. Vivaldiho prchavý koncert pro pikolu přednese italská flétnistka a členka JFO Cristina Delogu. Giovanni Bottesini, nejvýznamnější skladatel kontrabasové literatury, je pak autorem koncertu, který provede šestnáctiletý Indi Stivín, který v našem cyklu vystoupí už podruhé. Na závěr pak Janáčkova filharmonie pod taktovkou svého šéfdirigenta doprovodí studentku brněnské JAMU Izabelu Brodovou v Mozartově Prvním flétnovém koncertu.

O interpretech

Cristina Delogu se narodila v roce 1989 v sicilském Cagliari a hru na flétnu začala studovat ve věku 12 let. Mezi její hudební zájmy patří i hra na housle a klavír. V únoru 2011 získala bakalářský titul s vynikajícím prospěchem na konzervatoři P. L. Da Palestrina. Dále studovala u Ph. Racinea na umělecké škole v Curychu (Zurcher Hochschule der Kunste) magisterský obor hudební vystoupení, který absolvovala s vynikajícím prospěchem. V současné době studuje magisterské studium hry na pikolu na konzervatoři G. Verdiho v Miláně.
Navštěvovala různé semináře a speciální lekce u světoznámých flétnistů a flétnistek, jako jsou R. Ghiani, A. Oliva, S. Careddu, J. Ferrandis, A. Amenduni, R. de Reede a P. Gallois. Hrála na festivalech komorní hudby v Itálii, Švýcarsku a Španělsku a také s různými orchestry, např. Orchestra del Teatro Carlo Felice, Philharmonie der Nationen, Bayerische Philharmonie, ZhdK Orchester, Orchestra del Teatro Lirico Citta di Magenta, Winterthurer Symphoniker a Orchestra del Teatro Lirico Sperimentale „A. Belli“ di Spoleto.
V květnu 2015 vyhrála konkurz v posledně jmenovaném orchestru. Koncertovala v mnoha známých sálech, jako jsou Zurich Tonhalle, Teatro Carlo Felice v Janově, Teatro Duse a Teatro Manzoni v Boloni, Winterthur Stadthaus, Palazzo Chigi Saracini v Sieně, Teatro Lirico Citta di Magenta a další.

Indi Stivín se narodil v prosinci 2001 v Praze. Pochází z muzikantské rodiny, od raného dětství hraje na klavír a housle. V 9 letech se zamiloval do kontrabasu pro jeho hluboký a uklidňující zvuk. V té době také začíná psát skladby pro kontrabas. Studuje pod vedením D. Tkadlčíka, prvního kontrabasisty Státní opery Praha aj. Krigovského z bánskobystrické Akademie umění. Na Pražské konzervatoři studuje housle ve třídě J. Foltýna.
Absolvoval mistrovské kurzy u předních světových kontrabasistů, T. Martina (UK), M. Jelínka (CZ), Z. Fejerváriho (HU) a C. Rotaru (USA). Mistrovské kurzy orchestrální hry absolvoval v Rakousku pod taktovkou Y. Bashmeta (RU) v letech 2013 a 2014. V roce 2015 absolvoval mistrovské kurzy sólové hry u G. Karra (USA).
V sezóně 2016/17 byl sólistou Janáčkovy filharmonie Ostrava, Moravské filharmonie Olomouc a Jihočeské filharmonie. V patnácti letech se stal laureátem Mezinárodní instrumentální soutěže v německém Markneukirchenu (2017), která je považována za jednu z nejtěžších na světě.

Izabela Brodová své studium flétny zahájila na ZUŠ B. Smetany v Karviné pod vedením E. Rudolové. Později pokračovala na Janáčkově konzervatoři v Ostravě ve třídě J. Bystroně a po maturitě byla přijata na JAMU v Brně do třídy V. Kunta. Během studia vycestovala v rámci programu Erasmus a stala se tak na rok součástí flétnové třídy významného flétnisty D. Formisana. V červnu tohoto roku studium ukončila a úspěšně obhájila titul magistry umění.
Během studia se zúčastnila mnoha mistrovských kurzů. Spolupracovala tam s interprety jako např. C. Nováková, Ph. Bernold, A. Adorján, P. Y. Artaud nebo Ł. Długosz. Mezi její největší úspěchy patří Čestné uznání na mezinárodní flétnové soutěži Leoše Janáčka v Brně a také účast v semifinále mezinárodní flétnové soutěže Krakov 2017. V letech 2013-2016 byla členkou Janáčkovy filharmonie Ostrava a od září roku 2016 působí v orchestru Národního divadla v Praze.

Ondřej Janča je v současné době studentem 6. ročníku Janáčkovy konzervatoře v Ostravě v klarinetové třídě J. Masného. Jako klarinetista se začal profilovat již v prvním ročníku studia na konzervatoři, kdy po vítězství v interním kole soutěže dechového oddělení získal Čestné uznání na Soutěžní přehlídce konzervatoří ČR v Teplicích (2012). Své sólové dovednosti během studia rozšiřuje pravidelnou účastí na mistrovských kurzech, předních českých (K. Dohnal, I. Venyš, M. Řeřicha, I. Františák, …) i světových klarinetistů (Ch. Neidich, F. Heau, S. Hue, H. Mäkki, …). Během studia působil či stále působí v několika komorních souborech, se kterými se zúčastnil mezinárodních soutěží (např: Karel Ditters a hudební klasicismus Vidnava – třikrát 1. cena z let 2014, 2015 a dva tituly laureáta z roku 2015) a kromě školních a mimoškolních koncertů vystupoval např. na Festivalu mladých laureátů mezinárodních soutěží v polských Katovicích (2016).
V neposlední řadě věnuje svou pozornost i hře orchestrální. Od prvního ročníku působí jako první klarinetista ve školním symfonickém orchestru JKO. Již ve třetím ročníku začal hrát jako externista v orchestru Národního divadla moravskoslezského (NDMS) na pozici druhého klarinetu, basklarinetu, es klarinetu i exponovaného sólo klarinetu. V letech 2016 a 2017 byl členem orchestru Slezského divadla Opava a od roku 2017 je prvním klarinetistou operního orchestru NDMS.

Tomáš Stanček absolvoval ZŠ K. Dvořáčka v Orlové, kde spolupracoval se třemi pěveckými sbory jako zpěvák, korepetitor a sbormistr. Od roku 2009 je sbormistrem pěveckého sboru Keep Smiling Gospel. S tímto sborem koncertoval v několika zemích Evropy (Edinburg, Drážďany, Linz) a po celé České republice. Jako sbormistr se podílel na Vánočním turné s M. Chodúrem. Od roku 2010 studoval na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a je absolventem v dirigentské třídě J. Javůrka. Studium ukončil absolventským koncertem s Janáčkovou filharmonií. Od roku 2017 je studentem na AMU v Praze v dirigentské třídě L. Svárovského, T. Koutníka, H. Farkače a J. Brycha. Každoročně se účastní sbormistrovských seminářů NIPOS – ARTAMA pod vedením zkušených dirigentů a sbormistrů. V letech 2012-15 byl šéfdirigentem Velkého dechového orchestru Frýdek-Místek, s nímž se zúčastnil mnoha tuzemských i zahraničních festivalů. Jako dirigent spolupracoval např. s klavíristou M. Bártou. Na Mezinárodní soutěži dechových orchestrů v Ostravě získali v roce 2013 stříbrné pásmo. Mnohokrát účinkoval na ostravském festivalu Hudební současnost, kde premiéroval skladby současných ostravských skladatelů. Participuje na pěveckých workshopech s polskou zpěvačkou a sbormistryní G. Gasior, dánskou sbormistryní L. Littau a londýnským sbormistrem, zpěvákem a skladatelem D. Danielem. Stojí za nastudováním Vánočního CD Janáčkovy konzervatoře s autorskou prací ostravské skladatelky I. Szurmanové. Při tvorbě tohoto CD spolupracoval mimo jiné i se zpěvačkou P. Janečkovou a trumpetistou N. Grigoriadisem. Roku 2016 debutoval na Janáčkově máji uvedením skladby Časojasnění pro komorní orchestr od P. Schellera.
Od roku 2017 je sbormistrem Dvořákova komorního sboru v Kralupech nad Vltavou.