Live stream z JFO I

recenze

16. 4. 2020, 19 hodin, společenský sál DKMO


program:
Johann Sebastian Bach

Chaconne z houslové partity č. 2 d moll BWV1004 (v transkripci pro violu)

Sergej Rachmaninov
Vokalíza op. 34 č. 14 (v transkripci pro violu)

Antonín Dvořák
Klid pro violoncello a klavír op. 68/5

Antonín Dvořák
Rondo pro violoncello a klavír g moll op. 94

účinkují:
Marek Šumník – viola
Alexandr Starý, j. h. – klavír
Jiří Hanousek – violoncello
Eliška Novotná, j. h. – klavír

A co nám k vybraným skladbám napsali samotní interpreti:

Marek Šumník:
„Chaconne je variační barokní skladba s neustále se proměňujícím tématem. Bachova Chaconne d-moll je součástí partity č. 2 pro sólové housle. Protože sólová violová literatura není tak početná, jako literatura houslová, violisté často sahají při tvorbě svého repertoáru po těchto Bachových houslových skladbách. Chaconne jsem si pro dnešní koncert vybral proto, že patří k mým nejoblíbenějším skladbám. Hraju ji rád pro její pestrost a emocionální bohatství. Vokalíza od Sergeje Rachmaninova je původně skladba pro zpěvní hlas – soprán nebo tenor. Zajímavé je, že autor nepracoval s textem, což je u skladeb pro vokál dost ojedinělé. Absence textu tak dává všem instrumentalistům možnost skladbu interpretovat, aniž by chybělo něco podstatného.“

Jiří Hanousek:
„Klid a Rondo g moll pro violoncello a klavír Antonína Dvořáka mě provázejí od mých posledních měsíců studia na konzervatoři v Ostravě. V té době jsem dostal nabídku poprvé si zahrát obě díla na koncertě Janáčkovy filharmonie, který se měl uskutečnit v září 1982. Přesné datum si už nevybavuji, lze je jistě nalézt ve stařičkých programech filharmonie. Spolupráce s naším orchestrem byla pro mě tehdy velmi opojná a motivující, mou jednadvacetiletou nezkrocenou dravost skvěle zvládal dirigent Josef Daniel (dal jsem mu prý zabrat). O několik let později, už jako sólista Janáčkovy filharmonie, jsem obě skladby spolu s jeho nejkrásnějším dílem pro violoncello (Koncertem h moll op. 104) natočil na kompaktní disk. To bylo v roce 1995 před prvním velkým americkým turné filharmonie s tehdejším šéfdirigentem Dennisem Burkhem.
Mám-li věřit svým vzpomínkám, s Klidem a Rondem jsem se „potýkal“ na koncertech v Německu, Španělsku, Itálii, Francii, Kanadě, Polsku i ve Spojených státech amerických. Naposledy jsem provedl oba opusy (v úpravě Ivo Fišera) na benefičním koncertu pro ostravskou Charitu v září loňského roku, partnery byli milí kolegové z Janáčkova komorního orchestru s uměleckým vedoucím Jakubem Černohorským.“

 

Marek Šumník začal hrát na housle v pěti letech u Vladimíra Zemana. V roce 2001 získal čestné uznání prvního stupně na celostátní soutěži Prague Junior Note. V roce 2004 pokračoval ve studiu hry na housle u Vítězslava Kuzníka na Janáčkově konzervatoři v Ostravě a od roku 2008 zde studoval violu u Dušana Ondrušky. Během studia na konzervatoři se třikrát představil jako sólista s Moravskou filharmonií Olomouc. V roce 2008 získal 1. cenu na národní soutěži Concerto Bohemia se skladbou Divertimento Bohuslava Martinů pro housle, violu a komorní orchestr. V létě roku 2008 a 2009 získal stipendium na světové kurzy v Meadowmount School of Music v USA u Patricie McCarty. Zde se také zúčastnil Meadowmount competition, kde vyhrál 1. cenu za provedení Bartókova 4. smyčcového kvartetu. Studoval JAMU v Brně u Ladislava Kyseláka a Fakultu umění Ostravské univerzity u Pavla Vítka. Nyní je členem Janáčkovy filharmonie Ostrava a vyučuje hru na violu na církevní konzervatoři v Opavě.

 

 

Jiří Hanousek patří mezi nejvýraznější hudební osobnosti Ostravska a k nejlepším violoncellistům v České republice. Je absolventem konzervatoře v Ostravě, kde studoval hru na violoncello ve třídě Ivana Měrky a Jana Hališky. Současně se věnoval kompozici u Jaromíra Podešvy. Po absolutoriu konzervatoře pokračoval ve studiu na AMU v Praze u Miloše Sádla. Svůj talent a mistrovství prokázal mimo jiné získáním titulu laureáta soutěže Pražského jara. Pro jeho hru je charakteristická jak vysoká tónová kultura, tak technická brilance a strhující muzikální projev. V současné době působí jako sólista a koncertní mistr JFO. Na svých četných zahraničních koncertech hrál s českými a zahraničními orchestry ve Francii, Německu, Španělsku, Itálii, Švýcarsku, Polsku, USA, Kanadě, Jižní Koreji, Japonsku i na Taiwanu. V roce 1994 a počátkem roku 1995 uskutečnil úspěšná koncertní turné po USA. Jako sólista se představil v rámci turné Janáčkovy filharmonie i posluchačům v Austrálii.
S JFO natočil Dvořákův koncert h moll a v premiéře koncert pro violoncello a orchestr amerického skladatele Ch. R. Berryho. Pro americkou firmu Centaur nahrál spolu s klavíristou Pavlem Kašparem Sonáty pro violoncello a klavír B. Martinů, pro švýcarskou firmu Tudor v Sonáty J. B. Foerstra a v koprodukci bavorského rozhlasu pro italskou firmu Real sound sonáty pro violoncello a klavír francouzských skladatelů 20. století C. Debussyho, F. Poulenca a Ch. Koechlina.
Českou premiéru měly v jeho interpretaci Koncert pro violoncello a orchestr Samuela Barbera, Gardens of Exile Gérarda Schurmanna a také Kurtágovy Tři kusy pro violoncello. Kromě úspěšné sólistické a orchestrální činnosti se věnuje i pedagogické činnosti. Vyučuje na Janáčkově konzervatoři a na Fakultě umění Ostravské univerzity.
Je činný i jako publicista, je autorem knih František Smetana 1914-2004, violoncellový virtuos a jeho životní pouť (2014) a Komorní orchestr Leoše Janáčka v letech 1964-2016, jeho historie a interpretační přínos (2018).

Interpretaci Elišky Novotné označují kritici a posluchači jako hudebně naléhavou, důslednou a zcela přesvědčivou. Oceňována je její perlivá technika, stylová čistota a hluboká muzikálnost. Z koncertních výkonů vyzařuje potěšení ze hry a radost ze života. Debutovala provedením Mendelssohnova Klavírního koncertu g moll v Tonhalle v Zürichu (1998) a ve Dvořákově síni pražského Rudolfina (2000). Již předtím absolvovala turné s JFO ve Španělsku (1996). Tato vystoupení navazovala na její ocenění v mnoha národních i mezinárodních interpretačních soutěžích. Za jejími úspěchy stojí spolupráce s významnými pedagogy Martou Toaderovou a Ivanem Klánským, který Elišku provázel během studií na AMU v Praze a na dvouletém studijním pobytu ve švýcarském Luzernu. Vedle koncertní činnosti se průběžně věnuje nahrávání. Pro Český rozhlas natočila řadu skladeb sólových i komorních. Její láska ke komorní hudbě ji předurčuje jako ideální partnerku instrumentalistům i zpěvákům. Na kontě má řadu sólových i komorních CD. Kromě sólové a komorní činnosti vyučuje hru na klavír na Fakultě umění Ostravské univerzity.

Alexandr Starý pochází z Ostravy, kde studoval Janáčkovu konzervatoř u Marty Toaderové. Díky svému zájmu nejen o čistě hudební disciplíny však ve stejné době navštěvoval také Gymnázium Olgy Havlové. Po středoškolském studiu absolvoval Fakultu umění Ostravské univerzity, kde nyní působí jako korepetitor. Své interpretační zkušenosti měl možnost si rozšířit také účastí na mistrovských kurzech u pedagogů světového věhlasu, jakými jsou Dimitri Bashkirov, Zoltán Kocsis, Marta Gulyás či Andrzej Jasinski. Své čtyřleté působení na prestižní Letní akademii v německém Pommersfeldenu završil v roce 2008 provedením 2. klavírního koncertu Sergeje Rachmaninova pod taktovkou Sergio Cárdenase. Často koncertoval s Janáčkovou filharmonií Ostrava, Státní filharmonií Brno a jinými orchestry. Byl mnohokrát oceněn na mezinárodních soutěžích (nejvyšší ocenění na Mezinárodní Beethovenově soutěži v Hradci nad Moravicí a Mezinárodní soutěži F. Chopina v Mariánských Lázních). Již od útlého dětství kombinuje dráhu sólovou s činností hráče komorní hudby a je proto mnohými interprety často zván ke spolupráci. Pro svou všestrannost je ceněn nejen instrumentalisty, ale díky svým mnohaletým zkušenostem v oblasti písně a opery je vítaným spoluhráčem i pro mnohé pěvce. Díky spolupráci s pěvcem Janem Martiníkem získal také ocenění pro nejlepšího korepetitora Mezinárodní pěvecké soutěže Jeleny Obrazcovové v Moskvě nebo pozvánku na mistrovské kurzy zaměřené na interpretaci německé písně vedené Thomasem Quasthoffem. Dlouhodobě spolupracuje také s houslistkou Martinou Bačovou nebo basistou Richardem Novákem. Je členem klavírního tria A Tre.