Janáčkova filharmonie OstravaR1: Francouzské klavírní mládí 

R1: Francouzské klavírní mládí 

Program:
Johann Sebastian Bach (arr. Ferruccio Busoni)
Chaconne d moll BWV 1004

Ludwig van Beethoven
Sonáta pro klavír č. 23 f moll op. 57 “Appassionata”

Sergej Prokofjev
Sonáta pro klavír č. 8 B dur op. 84

Maurice Ravel
La valse, choreografická báseň

 

Účinkují:
Rémi Geniet – klavír

Mladičký francouzský klavírní talent Rémi Geniet (*1992) otevírá letošní klavírní sezónu pestrým, obtížným, ale atraktivním programem složeným z úhelných kamenů klavírní literatury. Busoni proslul jako prorok Bachova odkazu pro novou dobu romantismu, Beethoven zase ve své „rozvášňující“ sonátě kombinuje vrcholnou techniku klasických běhů a romantické melodiky. Poslední z Prokofjevových „válečných“ sonát opět vyniká dramatismem, krajní technickou náročností i provokativní přímočarostí některých efektů. Ravelova snová parafráze vídeňského valčíku je zároveň poctou i parodií tohoto proslulého tvaru.

Laureát řady mezinárodních soutěží, majitel druhé ceny z Mezinárodní klavírní soutěže královny Alžběty (2013, ve věku dvaceti let) a nejmladší vítěz Mezinárodní Beethovenovy soutěže v Bonnu Rémi Geniet se rychle zařadil k nejvýznamnějším klavíristům své generace. Navíc v roce 2015 získal první cenu na prestižním Young Concert Artists International Auditions v New Yorku.
Vystoupil s takovými orchestry, jakou jsou St. Petersburg Philharmonic, St. Petersburg State Capella Symphony Orchestra, State Symphony Orchestra Novaya Rossiya, Ural Philharmonic Orchestra, Royal Flemish Philharmonic, Luxembourg Philharmonic, Belgium National Orchestra, Sinfonia Varsovia, Orchestre d’Auvergne, l’Orchestre National d’Île-de-France a l’Orchestre national de Mulhouse pod vedením význačných dirigentů, jako Marin Alsop, Emmanuel Krivine, Edo de Waart, Alan Buribayev, Enrique Mazolla, Ernest Martinez-Izquierdo, Robert Trevino, David Niemann, Roberto Forés Veses, Eduard Topchjan, Volodymyr Sirenko, Michael Hofstetter, Stephan Blunier, Adrian Leaper nebo Pavel Gerstein.
Často hostuje také v Asii, např. na jaře roku 2017 vystoupil s Beethovenův Koncert č. 5 a spolu se Symfonickým orchestrem KBS a dirigentem Okku Kamu v Soulu a následně s Hong Kong Sinfonietta hrál Rachmaninovův Koncert č. 2 pod taktovkou Yip Wing-Sie. V předcházející sezóně vystoupil s Hiroshima Symphony Orchestra s Yoelem Levim, kde hrál Beethovenův Koncert č. 3 a Schumanna uvedl společně s Kansai Philharmonic pod taktovkou Augustina Dumaye.
Mezi jeho významné debuty v sezóně 2017/2018 lze zahrnout Mozartův Dvojkoncert s Adamem Laloumem, Jérémie Rhorerem a Orchestre de la Suisse Romande, Čajkovského se Saint Louis Symphony pod taktovkou Christiana Arminga, Mozarta s Kitchener Waterloo Symphony a dirigentem Mei-Ann Chanem, Prokofjeva s Barcelona Symphony a Eduardem Portalem, Liszta v Jekaterinburgu a debut v Rumunsku. Poprvé se také uvedl v tokijském Bunka Kaikan, v Národním koncertním sále na Tchaj-wanu a v Kaoshiungu, následovala zastávka u Philharmonie de Paris a Ravelovým Koncertem pro levou ruku a druhé turné po USA.
Je zván na nejdůležitější francouzské festivaly, pravidelně se objevuje v Auditorium du Louvre, Piano aux Jacobins, Piano à Lyon, Mezinárodním klavírním festivalu La Roque d’Anthéron, Festivalu de Radio France, Montpellier, La Folle Journée, la Grange de Meslay, Lille Piano(s) Festival apod. A také zahájil obě série „L’âme du Piano“ v historickém Salle Gaveau a sérii „Nová generace“ v úvodní sezoně Fondu Louise Vuittona s velmi příznivým kritickým ohlasem.  Během sezóny 2016/2017 také účinkoval s houslistou Danielem Lozakovitj v Salle Molière v Lyonu a na festivalu Pâques v Aix-en-Provence.
Mimo Francii vystoupí v Carnegie Hall (Zankel Hall), v mnichovském Gasteigu, v Hanoveru, ve Vídni, Ženevě, Gentu, Bruselu a dalších zemích. Mezi prestižními mezinárodními festivaly, které ho zvou, jsou např. Verbier, Colmar, Mecklenburg-Vorpommern, St Petersburg Arts Square International Winter Festival, La Folle Journée au Japon, Festival Euriade v Nizozemsku, Bachův festival v Montrealu nabo Festival Interlaken Classics ve Švýcarsku. Na počátku roku 2016 byl také pozván Renaudem Capuçonem k účasti na Les Sommets Musicaux v Gstaad, kde získal Cenu André Hoffmanna.
Studoval na Conservatoire National Supérieur de Musique de Paris u Brigitte Engerer, na École Normale de Musique Alfred Cortot ve třídě Reny Shereshevskaye a také spolupracoval s Evgeni Koroliovem na Hochschule für Musik und Theater v Hamburku. Studoval také dirigování u George Pehlivaniana.
Jeho debutové album all-Bach, které získalo v roce 2015 Diapason D’OR of the Year, kritika vysoce hodnotí i druhé vydání čtyř Beethovenových sonát také pro společnosti Mirare.