Janáčkova filharmonie OstravaKoncerty1. abonentní koncert v Opavě

1. abonentní koncert v Opavě

Záštitu nad koncertem převzal primátor města Opavy Tomáš Navrátil

Ludwig van Beethoven
Koncert pro klavír a orchestr č. 5 Es dur op. 73

Ludwig van Beethoven
Egmont, scénická hudba op. 84

 

Matyáš Novák – klavír
Kateřina Kněžíková – soprán
Janáčkova filharmonie Ostrava

Jiří Rožeň – dirigent

 

Máme tu Beethovenův rok. Tento velikán mezi skladateli je totiž letošním „jubilantem“. V prosinci uplyne od jeho narození 250 let. Sice se neví, kdy se  přesně narodil (známé je pouze datum křtu – 17. 12. 1770), což pořadatelům oslav dělá trošku těžkou hlavu, ale jinak celosvětovému slavení nic nebrání. A Janáčkova filharmonie Ostrava samozřejmě také přispěje svou troškou. Proto také první z opavských koncertů JFO bude patřit Beethovenovi.
Nejprve zazní slavný Beethovenův Císařský klavírní koncert. Skladba byla komponována roku 1809, dokončena v únoru 1810 a skladatel ji věnoval svému mecenáši a žáku, arcivévodovi Rudolfovi, příštímu arcibiskupu v Olomouci. Ještě téhož roku koncert vyšel tiskem v Londýně; přízvisko Emperor (Císařský) dodal dílu anglický vydavatel, snad s ohledem na majestátní charakter díla, ale i s poukazem na nositele dedikace, habsburského arcivévodu. Z celé pětice Beethovenových klavírních koncertů je právě Koncert Es dur nejoblíbenějším.
Následovat bude scénická hudba ke Goethově truchlohře Egmont, která spolu s předehrou měla premiéru v roce 1810 ve Vídni. V tamním Hoftheatre při premiéře dílo dirigoval sám skladatel. Děj Goethova dramatu se odehrává ve druhé polovině 16. století, kdy byl za španělské nadvlády popraven vlámský kníže Lamoraal Egmont – za zradu krále Filipa II. Jeho smrt byla jedním z popudů vypuknutí nizozemské revoluce, z níž vzešla samostatnost této země. Goethova tragédie končí smrtí Egmonta a zdůrazněním pokračování boje za svobodu. Tato tématika byla Beethovenovi velmi blízká.

Matyáš Novák, který v letošním roce oslaví 22. narozeniny, začal hrát na klavír v pěti letech. Je absolventem Gymnázia J. K. Tyla v Hradci Králové a Konzervatoře Pardubice ve třídě prof. Jitky Fowler Fraňkové. V současné době studuje na Hudební akademii múzických umění ve třídě prof. Ivana Klánského.  Zároveň je studentem věhlasné klavírní akademie Incontri col Maestro v italské Imole ve třídě prof. Borise Petrushanského.
Je vítězem mnoha národních a mezinárodních soutěží, mj. je absolutním vítězem Mezinárodní soutěže mladých hudebníků Concertino Praga (2015) v kategorii duo, držitelem Grand Prix na soutěži Evangelia Tjiarri v kyperské Larnace (2015), absolutním vítězem Soutěžní přehlídky konzervatoří a hudebních gymnázií (2016), vítězem Jenö Takács Klavierwettbewerb (2016), vítězem Bradshaw & Buono International Piano Competition (2017). K Matyášovým nejčerstvějším úspěchům patří 2. cena a Steinway Prize na Mezinárodní soutěži Edvarda Griega v norském Bergenu v září 2018.
Koncertuje doma i v zahraničí, se svými recitály se představil v mnoha zemích Evropy, v Thajsku a v USA. V letech 2015 a 2016 absolvoval dvě úspěšná koncertní turné po Číně. V roce 2017 debutoval v newyorské Carnegie Hall. V témže roce vydal debutové CD s cyklem F. Liszta: Léta putování: Rok první: Švýcarsko a se stal jedním ze tří hudebníků, kteří obdrželi CME International Performing Arts Grant, ocenění, které uděluje Center for Musical Excellence v New Jersey.
Jako sólista vystoupil s Filharmonií Brno, Komorní filharmonií Pardubice, komorním orchestrem Quattro, Západočeským symfonickým orchestrem Mariánské Lázně, Orchestra da Camera di Imola, s Filharmonií Hradec Králové, se Symfonickým orchestrem Českého rozhlasu, Janáčkovým komorním orchestrem, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín a Bergenskou filharmonií.
Pravidelně se účastní  mistrovských kurzů  (V. Askhenazy, D. Bashkirov, A. Bonatta, J. Dvarionas, G. Gruzman, I. Klánský, D. Kuyken, A. Kouyoumdjian, A. Lonquich, L. Margarius, A. Siirala).a je zván na domácí a zahraniční hudební festivaly: Hudba Znojmo (2010), Jihočeský festival Concertina Praga (2012, 2013, 2015), Za poklady Broumovska (2013), II Festival internacional de música de Sóller (Španělsko 2014), Junior Academy Eppan (Itálie, duben 2015), Imola Summer Piano Academy & Festival (Itálie 2015),  Ibiza Intenational Music Festival (Španělsko 2015, 2017), Mladá Praha (2015), Klášterní hudební slavnosti (2017, 2018), Chopinův festival Mariánské Lázně (2017), Pardubické hudební jaro (2018), Talentinum Zlín (2018), Vienna Concerto Fest (Rakousko 2018), Mezinárodní hudební festival F. L. Věka (2018), The Winter Chamber Music Festival in Røros  (Norsko 2019), Pražské jaro (2019), Bratislavské hudební slavnosti (Slovensko 2019), Bangkok International Piano Festival 2019 (Thajsko 2019) .
Je vyhledávaným komorním hráčem a korepetitorem, členem PETROF Art Family, velkým znalcem a milovníkem železniční dopravy a členem Českého svazu chovatelů.

Sopranistka Kateřina Kněžíková je v angažmá v Národním divadle v Praze, hostuje v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě, Národním divadle Brno a ve Slovenskom národnom divadle Bratislava. Je laureátkou ceny Classic Prague Awards 2018 za nejlepší komorní výkon a Ceny Thálie 2019 za mimořádný jevištní výkon v opeře Julietta aneb Snář (B. Martinů) na prknech Národního divadla moravskoslezského.
Je jednou z nejperspektivnějších pěvkyň mladé generace pohybující se převážně v lyricko-koloraturním oboru. Ve svém portfoliu zaujme širokým repertoárem — věnuje se interpretaci barokních a klasicistních děl, operám 19. století i soudobé hudbě. Důležitou součástí jejích aktivit jsou komorní a písňové recitály, zejména ve spolupráci s Davidem Švecem a Kateřinou Englichovou. Je laureátkou řady pěveckých soutěží.
Absolvovala Pražskou konzervatoř a Hudební a taneční fakultu AMU v Praze ve třídě Jiřiny Přívratské. V roce 2006 se stala stálou členkou Opery Národního divadla, v současné době zde vystupuje například v inscenacích Jakobín, Romeo a Julie, Kouzelná flétna, či Figarova svatba. Její angažmá však zahrnují i celou řadu mimopražských divadel a zahraničních scén, mj. NDM v Ostravě, SND v Bratislavě, Theatre de Caen, Opéra Royal de Versailles, Theatre Royal de La Monnaie v Bruselu či Opéra de Dijon.
Představila se publiku na řadě festivalů u nás i v zahraničí a má za sebou spolupráci s předními orchestrálními tělesy (BBC Symphony orchestra, Bamberger Symphoniker, Camerata Salzburg, Collegium 1704, Česká filharmonie, Rotterdam Philharmonisch Orchest, Orquesta Filarmónica de Gran Canaria, Pražská komorní filharmonie) a celou plejádou skvělých dirigentů (Jiří Bělohlávek, Serge Baudo, P. Domingo, Manfred Honeck, Jakub Hrůša, Václav Luks, Tomáš Netopil, Asher Fisch, Enrique Mazzola, E. Villaume). Vytvořila řadu nahrávek, například Smetanovy Prodané nevěsty (Harmonia Mundi), Kytice Bohuslava Martinů či oratoria La Deposizione dalla croce di Gesú Cristo F. X. Richtera s Czech Ensemble Baroque u Supraphonu. Její nahrávka Dove é amore é gelosia v produkci Opus Arte získala ocenění německé kritiky Schallplattenkritik. V roce 2018 natočila společně s Adamem Plachetkou CD pod názvem „Každý jen tu svou…“ (Radioservis). Kateřina Kněžíková předává své zkušenosti a postřehy ze své praxe též nejmladším talentům, v rámci stipendijního programu Nadace Magdaleny Kožené MenART nebo v rámci mezinárodní Letní hudební akademie Kroměříž.

Jiří Rožeň je výrazným talentem mladé dirigentské generace a vášnivým propagátorem české hudby na zahraničních koncertních pódiích.
Vrcholy této sezóny byly debuty s Royal Philharmonic Orchestra v Londýně a Royal Liverpool Philharmonic. Dále dirigoval všechny hlavní belgické orchestry (Orchestre national de Belgique, Brussels Philharmonic, Antwerp Symphony Orchestra a Philharmonique Royal de Liège), Royal Scottish National Orchestra, Stavanger Symphony, Poznaňská filharmonie a Staatsorchester Kassel. Vystoupil také na dvou prestižních festivalech – vrátil se na MHF Pražské jaro a debutoval v Číně na Forest Festival Nanjing s Jiangsu Symphony.
V sezóně 20/21 debutuje mj. se Seattle Symphony, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Scottish Chamber Orchestra, MDR Leipzig, NOSPR Katowice, Moskevským státním symfonickým orchestrem, Orquesta Sinfónica de Tenerife, St. Gallen Sinfonieorchester a poprvé vystoupí na festivalu Dvořákova Praha. Čeká ho také debut ve Státní opeře Praha s Ligetiho operou Le Grand Macabre, která zazní v české premiéře.
V uplynulých sezónách dirigoval např. Deutsches Sinfonie-Orchester Berlin, Göteborgs Symfoniker, BBC Philharmonic, BBC National Orchestra of Wales, Ulster Orchestra, Hiroshima Symphony Orchestra, Orchestre de Pau Pays de Béarn, Symfonický orchestr chorvatského rádia a televize Záhřeb a další.
U nás spolupracoval Jiří Rožeň s Českou filharmonií, Janáčkovou filharmonií Ostrava, PKF-Prague Philharmonia, Symfonickým orchestrem českého rozhlasu, Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy FOK, Filharmonií Brno a dalšími.
Spolupracoval s mezinárodně uznávanými sólisty jako Marc Bouchkov, Lawrence Brownlee, Mahan Esfahani, Kirill Gerstein, Vadim Gluzman, Victor Julien-Lafferieère, Sergej Nakarjakov, Christian Schmitt, Kian Soltani, Lukáš Vondráček a Esther Yoo. V letech 2015-17 působil jako asistent šéfdirigentů Thomase Dausgaarda a Donalda Runniclese u BBC Scottish Symphony Orchestra.
Byl finalistou prestižních dirigentských soutěží – Nestlé Young Conductors Award 2015 v Salcburku a Donatella Flick Conducting Competition 2014 v Londýně.
Narodil se v Praze v roce 1991. Studoval dirigování na Pražské konzervatoři a univerzitách v Salcburku, Hamburku, Curychu a Glasgow, kde byl Leverhulme Conducting Fellow. Aktivně se zúčastnil mistrovských kurzů u Daniele Gattiho, Davida Zinmana, Jukka-Pekky Sarasteho, Petera Eötvöse s Royal Concertgebouw Orchestra Amsterdam, Orchestre Philharmonique de Radio France, WDR Köln a Tonhalle-Orchester Zürich.

 

 

Nenechte si ujít

2. abonentní koncert v Opavě

Vstup do sálu pouze s rouškou
V Klarinetovém koncertu vyjádřil Nielsen neklid ze stavu společnosti i zklamání z přijetí jeho díla. Zazní v podání španělského interpreta Pablo Barragána.

27. 08. 2020
19:00 hod.
Opava, kostel sv. Václava
od 300 Kč
Zobrazit detail

3. abonentní koncert v Opavě

Během večera mimo jiné zazní monumentální Koncert pro klavír a orchestr č. 3 d moll Sergeje Rachmaninova, který je pokládán za jedno z autorových vrcholných děl.

07. 10. 2020
19:00 hod.
Opava, kostel sv. Václava
od 300 Kč