
C4 Když hudba rozvíjí
Hudba je tím nejlepším učitelem, který v nás rozvíjí jen to nejlepší – ctnosti, jako je vytrvalost, věrnost, trpělivost, nesobeckost a mnoho dalších. Po tomto koncertě budete odcházet jako skuteční rytíři řádu Janáčkovy filharmonie Ostrava.
PROGRAM
Ludwig van Beethoven
Egmont (předehra) (8′)
Jean Sibelius
Valse triste op. 44 (5′)
Hector Berlioz
Fantastická symfonie (Pochod na popraviště) (5′)
Edvard Grieg
Peer Gynt – Suita č. 2 (Solvejžina píseň) (5′)
Georges Bizet
Arlésanka – Suita č. 2 (Farandole) (4′)
Aram Chačaturjan
Spartakus – Suita č. 2 (Adagio) (9′)
ÚČINKUJÍ
Markéta MATULOVÁ – průvodní slovo
Lenka JABORSKÁ – koncepce a režie
Janáčkova filharmonie Ostrava
Maroš POTOKÁR – dirigent
Předehra a scénická hudba Ludwiga van Beethovena (1770–1827) ke Goethově truchlohře Egmont měla premiéru v roce 1810 ve Vídni. V tamním Hoftheater dílo dirigoval sám skladatel. Goethe napsal drama v roce 1787. Děj se odehrává ve druhé polovině 16. století, kdy byl za španělské nadvlády za zradu krále Filipa II. popraven vlámský kníže Lamoraal Egmont. Jeho smrt byla jedním z popudů vypuknutí nizozemské revoluce za samostatnost. Goethova tragédie končí smrtí Egmonta a zdůrazněním pokračování boje za svobodu. Tato tématika byla Beethovenovi velmi blízká. (III. Symfonie, Coriolanus, Fidelio…).
Populární miniatura Jeana Sibelia (1865–1957) Valse triste je součástí jinak prakticky neznámé scénické hudby k divadelní hře Kuolema, jejímž autorem byl skladatelův švagr Arvid Järnefelt, a na jejíž podobě se významně podepsal Sibeliův obdiv k vídeňskému valčíku i proslulému Johannu Straussovi. Skladbu autor v roce 1904 revidoval a byla uvedena v Helsinkách 25. dubna téhož roku pod názvem Valse triste. Okamžitě se stala hitem u publika, začala žít vlastním životem a patří k Sibeliovým nejhranějším dílům.
V roce 1830 vznikla nejslavnější skladba Hectora Berlioze (1803–1869) – pětidílná programní Fantastická symfonie. Berlioz v Pamětech vzpomíná, že největší úspěch měla u obecenstva při premiéře (5. 12. 1830) část druhá – Na plese, čtvrtá – Pochod na popraviště a pátá – Sabat čarodějnic. Velkou pozornost poutal i jeho nový skladebný prvek – tzv. idée fixe, hudební motiv procházející s určitými modifikacemi celou skladbou. Dále bylo nezvyklé, že autor napsal k symfonii program, vysvětlující publiku jakýsi děj této čistě instrumentální hudby. Ještě více udivovala obecenstvo Berliozova rozmáchlá, patetická skladebná koncepce, nezvyklé nástrojové efekty v orchestru a jeho s drzostí hraničící volnost v zacházení s hudební formou.
Norský skladatel Edvard Grieg (1843–1907) během svých studií v Lipsku a v Římě navázal kontakt s uměleckou elitou tehdejší Evropy. Mimo jiné se svým krajanem Henrikem Ibsenem, který se na něj v roce 1874 obrátil se žádostí o zkomponování hudby ke scénické verzi dramatické básně Peer Gynt. Mnohem známější než scénická hudba jsou však dvě orchestrální suity. Některé části suit se vydělily z obou cyklů a žijí na koncertních pódiích samostatným životem jako trvale populární součást orchestrálního repertoáru. Vedle Jitřní nálady a Ve sluji krále hor je to i Solvejžina píseň ze 4. dějství, v němž se osudy Peer Gynta a věrné Solvejg na nějaký čas spojují, než neklid hrdinu zase zažene do dalších dobrodružství.
Arlésanka, uvedená v roce 1872, byla adaptací románu autora Alphonse Daudeta z roku 1868. Georges Bizet (1838–1875) byl pověřen napsáním scénické hudby ke hře a sám při premiéře hrál na harmonium. Hra se setkala s chabým ohlasem. Bizet však ve stejném roce, kdy byla hra uvedena, aranžoval první koncertní suitu a hudba se rychle stala populární v orchestrálních koncertních programech. Druhá koncertní suita byla aranžována čtyři roky po Bizetově smrti. Aranžmá vytvořil jeho přítel a kolega, tehdejší skladatel Ernest Guiraud. Farandole, což je čtvrtá část ze druhé suity, je tradiční tanec z Provence.
Aram Chačaturjan (1903–1978), sovětský skladatel arménského původu, velkou část svých děl složil v desetiletém rozmezí mezi lety 1936 a 1946 mj. i nejznámější dílo – balet Gajané. V posledních 30 letech života zkomponoval pouze jedno mezinárodně uznávané dílo, balet Spartakus. Hudbu k těmto dvěma baletům lze bezpečně zařadit mezi nejznámější díla klasické hudby na celém světě, což je umocněno vnímáním, že se jedná pravděpodobně o jediná díla, díky nimž svět skutečně zná arménskou hudbu. Adagio ze Spartaka zaznělo v populárním dramatickém seriálu BBC The Onedin Line v 70. letech 20. století. Bylo použito ale i ve futuristickém filmu Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná odysea. nebo ve filmu Doba ledová 2.
Markéta Matulová se narodila ve Zlíně. Od dětství se věnovala folkloru v cimbálovém souboru Prameny. Zpívá, hraje na housle, klavír, kytaru a flétnu. Absolvovala Střední pedagogickou školu v Kroměříži a následně pod vedením Vandy Kavkové vystudovala Vyšší odbornou školu hereckou ve Zlíně. Tehdy začala hostovat v Městském divadle Zlín a také spolupracovala s uměleckými platformami Doktrin a Plešatý králíček, kde se věnovala autorskému či dokumentárnímu divadlu. Do ostravského Divadla Petra Bezruče přišla před sedmi lety jako mladičká Valaška, která jde za svou láskou – divadlem. Od té doby si zde zahrála spoustu krásných rolí. V posledních sezónách to byla např. role Julky v Šikmém kostele, za niž byla nominována na cenu Thálie, kritiky i publikum oslnila v roli Věry Špinarové. Je hrdou držitelkou Cen divadelní kritiky – talent roku i nejlepší divadelní herečka 2021. Také se věnuje práci v dabingových studiích a hostuje na dalších ostravských scénách. Spolupracovala rovněž na několika filmových projektech s divadlem Mír.
Lenka Jaborská je scénáristkou a režisérkou především velmi oblíbených dětských koncertů řady D Janáčkovy filharmonie, na nichž se podílí již od počátku. S ostravským orchestrem spolupracuje také jako lektorka workshopů pro děti a interaktivních koncertů pro školy, které si získávají stále větší a větší přízeň. Vede rovněž kurzy pro učitele hudební výchovy po celé ČR. Pedagogicky působila v ZUŠ Hlučín (literárně dramatický obor), Janáčkově konzervatoři v Ostravě, kde vyučovala dramatickou výchovu a jevištní pohyb, a na Ostravské univerzitě (dramatická výchova, pohybové dovednosti). Je maminkou čtyř dětí.
Maroš Potokár vystudoval hru na houslech a dirigování na Košické konzervatoři. Ve studiích pokračoval na VŠMU v Bratislavě, kde vystudoval hru na housle ve třídě J. Kopelmana a A. Jablokova a na JAMU v Brně, kde vystudoval dirigování ve třídě R. Hališky a R. Štúra. Během studia absolvoval také masterclass u Zsolta Nagye, renomovaného dirigenta a profesora Pařížské konzervatoře.
Jako dirigent vystoupil s PKF-Prague Philharmonia, Filharmonií Brno, Filharmonií Bohuslava Martinů Zlín, Moravskou filharmonií Olomouc, Janáčkovou filharmonií Ostrava, Symfonickým orchestrem AKS Pražské AMU, Slovenským mládežnickým orchestrem, Státním mládežnickým orchestrem, Filharmonií S. Lunchevici Kišiněv, s orchestrem Slovenského národního divadla, Státního divadla Košice, Národního divadla moravskoslezského Ostrava a dalšími.
Od sezóny 2021/2022 po úspěšném konkurzu zastává post asistenta šéfdirigenta V. Sinajského v Janáčkově filharmonii Ostrava, kde se během uplynulé i aktuální sezóny podílel na řadě koncertních projektů a spolupracoval kromě šéfdirigenta s dalšími dirigentskými osobnostmi jako D. Raiskin, V. Bringuier či KM Chichon.
Od roku 2013 se v opeře Státního divadla Košice postupně podílel na inscenacích Dialogy karmelitek (F. Poulenc), Rigoletto (G. Verdi), Falstaff (G. Verdi), jakož i na inscenacích Bohéma (G. Puccini) a Hoffmannovy povídky (J Offenbach). Od roku 2017 spolupracuje is Národním divadlem moravskoslezským v Ostravě, kde se postupně představil ve dvou baletních inscenacích: Tři Mušketýři (J. Kučera / P. Chalmer) a Coppelia (L. Delibes) a v další sezóně i v operní inscenaci Rozbitý džbán a Císař Atlantidy V. Ullmanna. Také v roce 2017 úspěšně debutoval ve Slovenském národním divadle v Mozartově Únosu ze serailu, kde se v sezóně 2018/19 podílel i na nové operní inscenaci Don Carlo G. Verdiho.
Jako houslista se již během studia stal v roce 2007 koncertním mistrem Státní filharmonie Košice, kde působí dodnes, a se kterou pravidelně vystupuje i jako sólista. Bohaté zkušenosti získal i ve více komorních souborech. Nejvýraznější bylo jeho působení v Quasars Ensemble, Albrechtově kvartetu, Klavírním triu Animé i v klavírním duu s Jordanou Palovičovou. V komorních uskupeních absolvoval řadu koncertů na významných domácích i zahraničních pódiích (Česko, Maďarsko, Polsko, Rakousko, Německo, Švýcarsko, Lucembursko, Bulharsko). V roce 2018 měl houslový recitál v komorním sále prestižního Shanghai Oriental Art Center v Číně. Od roku 2014 je také uměleckým vedoucím komorního orchestru Musica Cassové. Už přes deset let trvá i jeho práce sbormistra v Košickém pěveckém sboru učitelů.
Nenechte si ujít
B4 Závěrečný koncert
Japonsko-kanadská houslistka Karen Gomyo společně s JFO provede Koncert pro housle a orchestr Antonína Dvořáka – perlu české houslové literatury.
22. 05. 2025 19:00 hod. |
P4 Závěrečný koncert II
Japonsko-kanadská houslistka Karen Gomyo společně s JFO provede Koncert pro housle a orchestr Antonína Dvořáka – perlu české houslové literatury.
E4 Mladí sólisté III
Dvanáctá Muziáda přivede na naše pódium žáky uměleckých škol tří krajů. Můžete se těšit na energii klavíristy Tomáše Kača a kouzlo scénické hudby Edvarda Hagerupa Griega.