
P1 Zahajovací koncert II
Na zahajovacím koncertě zazní díla dvou skladatelů, jejichž tvorba reflektuje hluboké lidské prožitky i dějinné otřesy. Estonský skladatel Arvo Pärt ve svém Stabat mater propojuje minimalismus s duchovní hloubkou středověké liturgie, zatímco Dmitrij Šostakovič ve Šesté symfonii podává ironický a mrazivě pravdivý obraz života pod sovětskou diktaturou.
Arvo Pärt
Stabat mater
Dmitrij Šostakovič
Symfonie č. 6 h moll op. 54
Varšavský filharmonický sbor
Bartosz Michałowski – sbormistr a umělecký ředitel sboru
Janáčkova filharmonie Ostrava
Daniel Raiskin – dirigent
Estonský skladatel Arvo Pärt se řadí mezi nejvýznamnější a nejosobitější skladatele současnosti. Jeho hudba čerpá z hlubokého a nepřeberného odkazu křesťanské duchovní tradice. Propojením minimalismu s prvky gregoriánského chorálu a středověké polyfonie navozují Pärtovy kompozice neopakovatelnou mystickou atmosféru. Den po skladatelových devadesátých narozeninách v sále Vesmíru zazní jeho Stabat mater pro smíšený sbor a smyčcový orchestr z roku 1985. Zhudebnění středověkého hymnu zařazeného jako sekvence do velikonoční liturgie o utrpení a bolesti Panny Marie pod Kristovým křížem skladatel vnímal jako střet protikladů – „sopečné lávy a vody“ –, v níž se prolíná utrpení s útěchou. Sborové party přednese jeden z nejvyhledávanějších evropských sborů z Varšavy.
Do Šesté symfonie Dmitrije Šostakoviče, která byla dokončena roku 1939 v předvečer druhé světové války, se zpětně promítla léta stalinských čistek a represí. Ve skladateli, který byl několik let předtím sovětskými kritiky veřejně pranýřován za svou operu Lady Macbeth Mcenského újezdu, se odehrával zápas mezi splněním povinnosti vůči ideologii komunistickému režimu a voláním svědomí. V rozporu mezi temně dramatickým a závratným, až pokřiveně groteskním výrazem vytvořil Šostakovič geniální ironický komentář k děsivým rozporům života ve Stalinově Sovětském svazu.
Nenechte si ujít
P2 Dvořákova velkolepá Šestá II
Hudební večer plný silných příběhů i radosti z muzicírování. Zazní symfonické preludium Skála Bohuslava Martinů inspirované americkými osadníky, violoncellový koncert Witolda Lutoslawského v podání rezidenčního sólisty JFO Johannese Mosera a na závěr Šestá symfonie Antonína Dvořáka — oslava české hudebnosti, pohody a životní energie. Orchestr povede Ingo Metzmacher.
P3 Sibeliova První II
Americká hudba plná svěžích rytmů i severská romantika zazní na koncertě pod taktovkou kanadské dirigentky Tanii Miller. Z amerického kontinentu zazní slavné Apalačské jaro a Klarinetový koncert Aarona Coplanda v podání Pabla Barragána. Druhou část večera naplní síla, krása a lyrika finské přírody v První symfonii Jeana Sibelia.
P4 Závěrečný koncert II
Večer, zazní novinka Jana Ryanta Dřízala Splendor solis, houslový koncert Mieczysława Weinberga v podání rakouského virtuoza Benjamina Schmida a majestátní První symfonie Johannesa Brahmse — dílo, které završilo dlouhé hledání hudební dokonalosti.