Janáčkova filharmonie OstravaKoncerty1. abonentní koncert v Opavě

17. 05. 2024
19:00 hod.
Opava, kostel sv. Václava
68 volných míst
od 540 Kč

1. abonentní koncert v Opavě

První opavský koncert a prostory kostela Sv. Václava rozezní tóny Mahlerovy Blumine, inspirované letní přírodou, niterné Písně letních nocí Hectora Berlioze zazní v provedení přední české mezzosopranistky Markéty Cukrové a Zemlinského První symfonie d moll, to vše poprvé pod vedením španělského dirigenta Jaume Santoji.

Gustav Mahler
Blumine

Hector Berlioz
Písně letních nocí op. 7

Alexander Zemlinsky
Symfonie č. 1 d moll

 

Markéta Cukrová – mezzosoprán
Janáčkova filharmonie Ostrava
Jaume Santonja – dirigent

 

Rakouský skladatel Gustav Mahler patřil k nejuznávanějším dirigentům na přelomu 19. a 20. století. Jen málokteří však byli schopni prohlédnout, že za maskou přísného a neústupného uměleckého šéfa se skrývá citlivá duše skladatele, který měl na komponování čas pouze v létě. V letních měsících se vydával do přírody, kterou miloval a která také nezřídka byla inspirací jeho velkolepých symfonií. Přírodní scenérie vévodí též symfonické větě Blumine, která svým názvem odkazuje k německému poetickému označení bohyně Flory. Blumine byla původně součástí Mahlerovy První symfonie. Skladatel ji však z díla po několika provedeních vyškrtnul a na svou obnovenou premiéru musela tato půvabná hudební báseň čekat až do 2. poloviny 20. století.

Ovzduším letní přírody, které probouzí milostné touhy, jsou prostoupeny Písně letních nocí Hectora Berlioze. Na rozdíl od světoznámé Fantastické symfonie však Písně letních nocí přinášejí niternou, téměř komorní atmosféru. Jejich provedení se zhostí přední česká mezzosopranistka Markéta Cukrová.

Alexander Zemlinsky si mezi dvěma světovými válkami získal jméno jako dirigent pražské německé opery. Kvůli židovskému původu prožil závěr života v americkém exilu. Jeho hudba upadla na dlouhou dobu v zapomnění a je postupně znovuobjevována teprve v posledních desetiletích. S Gustavem Mahlerem sdílel Zemlinsky nejen hudební řeč pozdního romantismu, ale i lásku k femme fatale tehdejší vídeňské bohémy Almě Schindlerové. Ve své První symfonii d moll z roku 1892 zúročuje Zemlinsky bohaté dědictví vídeňské symfonické tradice.

Jako dirigent stane před orchestrem JFO vůbec poprvé mladý španělský dirigent Jaume Santonja.